Jura Rogas foto
Pievienots: 03.07.2015
30. jūnijā Krāslavas novada domes zālē Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš tikās ar pasažieru pārvadātājiem, Krāslavas un Dagdas novada pašvaldību vadību un iepazīstināja viņus ar vienotas sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifa politikas projektu, kas ienesīs svarīgas pārmaiņas iedzīvotāju dzīvē.
Lai pilnveidotu pasažieru pārvadājumu sistēmu, nodrošinot visā valsts teritorijā pieejamus un izmaksu efektīvus pasažieru pārvadājumus, kā arī Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteiktās funkcijas (no 2014. gada viens reģionālo maršrutu pasūtītājs), ir konstatēta nepieciešamība veidot visā valstī vienotu tarifu politiku. Vienādojot braukšanas maksas, visu novadu iedzīvotāji par braucienu sabiedriskajā transportā maksās vienādi. Klātesošajiem tika demonstrētas reģionālo un starppilsētas autobusu vidējo tarifu likmes, sniegta informācija par to, kādi ir esoši tarifi Latgales plānošanas reģionā, dalībnieki tika iepazīstināti ar vienotas tarifu politikas projektu, jauno tarifu ietekmi Latgales plānošanas reģionā, jauno tarifu politikas ieviešanas 1. soli.
Pašlaik reģionālo maršrutu pārvadājumos ar autobusiem tiek piemēroti 24 dažādi tarifi un tie ir robežās no 0.034 EUR/km līdz 0.07 EUR/km. Šiem tarifiem ir atšķirīga aprēķina metodika (piemēram, tarifs ar vai bez iekāpšanas maksas, minimālā maksa, maksa par nobraukto km) ne tikai starp plānošanas reģioniem, bet arī viena plānošanas reģiona ietvaros.
Piesaistot ekspertus, tika pētīti un izstrādāti iespējamie sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu politikas modeļi reģionālajos maršrutos. Situācija modelēta tā, lai ar jauno tarifu būtu panākta minimāla ietekme uz kopējo pasažieru skaitu un ieņēmumiem.
Projekta izstrādes gaitā ir secināts, ka tādu jaunu vienotu tarifu, kas atbildīs visu pārvadātāju esošajiem tarifiem, izveidot nevar. Savukārt tarifu vienādošana veicama pakāpeniski, vismaz trīs soļos, pirmajā solī nosakot vienotu principu ieviešanu un uzsākot vietējo maršrutu tarifu izlīdzināšanu tā, lai cenu izmaiņas nebūtu lielākas par 20% (izņemot noteikto minimālo maksu). Tarifu vienādošanas pirmajā solī nav paredzēts veikt tarifu izmaiņas starppilsētu maršrutos. Jāpanāk, lai reģionālās nozīmes autobusi nepārvadātu pasažierus pilsētas robežās. Brauciena cenai, veicot tālāku posmu, jāsamazinās.
Autotransporta direkcija ir uzsākusi viedokļu apmaiņu ar pašvaldībām, kurās sagaidāms lielākais minimālās braukšanas maksas pieaugums. Mūsu pusē vissmagākā situācija veidojas maršrutā, kuru apkalpo pārvadātājs SIA „Robežnieki”. Jauno tarifu ietekme saskaņā ar aprēķiniem būs šāda: pieaugs minimālā cena braucienu sākuma posmos (līdz ≈ 7 km) no 0.10 uz 0.40 EUR; cena braucieniem no ≈ 7 – 33 km pieaugs ne vairāk kā par 20%, jo 0.054 < 0.0569 EUR/km; cena braucieniem virs 40 km samazināsies ne vairāk kā par 20%, jo 0.054 > 0.71 EUR+0.0356 EUR/km (pēc 40 km). Visos pārējos maršrutos plānotais cenu pieaugums būs 5-10 eirocentu robežās. Jāpiebilst, ka šie cipari vēl var arī mainīties, bet katrā ziņā 10 eirocenti par braucienu sākuma posmos vairs nebūs un cenas kāpums būs nozīmīgs pakāpeniskajā variantā.
„Jūsu pusē vissmagākā situācija ir tiem maršrutiem, kurus apkalpo pārvadātājs SIA „Robežnieki””, pastāstīja Kristiāns Godiņš. „Tur sanāk liels cenas pieaugums tiem, kuri brauks pirmās pieturas. Bet lielākā daļa pasažieru vienalga brauc vairākas pieturas. Pieaugums liels ir tāpēc, ka minimālā braukšanas maksa tur saglabājusies no seniem laikiem, vēsturiski nav mainījusies un tā ir daudzkārt zemāka nekā citur valstī. Un tik zemu braukšanas maksu - 10 eirocenti braucienu sākuma posmos - valsts nespēj atļauties. Nākamajās ir kaut kāds pieaugums, bet vienalga sanāk negodīgi pret citiem iedzīvotājiem līdzīgos apvidos, kuri brauc ar sabiedrisko transportu, bet maksā summu, kas jau ir līdzvērtīga vai pat augstāka par to, ko mēs piedāvājam tarifu politikā.”
Tomēr vienota sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifa politika nesīs arī pozitīvus augļus un ieguvumu būs vairāk.
Kristiāns Godiņš: „Pats galvenais, ko arī iedzīvotāji var sajust un iegūt – ja ir izveidoti vienoti principi, kas nosaka braukšanas maksu, rodas iespēja arī piedāvāt dažādas atlaižu programmas, līdzīgi kā tas ir, piemēram, pilsētu pārvadājumos, kad ir mēnešbiļetes un atlaides tiem, kuri regulāri brauc ar sabiedrisko transportu, izmanto to ikdienā, nevis brauc pāris reižu mēnesī.
Otra lieta - tas mums dotu iespēju vienādot tos principus, kāda veidā tiek noteiktas braukšanas maksas. Cilvēki, izmantojot sabiedrisko transportu, maksātu līdzīgi par braucienu līdzīgos centros. Tās izmaksas tiek veidotas pēc vienotiem principiem, nevis tā, kā ienāk prātā pārvadātājiem, vai kaut kad vēsturiski vienā vietā bija noteikts tā un citur kaut kā savādāk.
Ja runājam par Latgales reģionu, tad cilvēki, piemēram, Ludzas novadā un Balvu novadā, kas ir līdzīga līmeņa reģiona centri, maksā atšķirīgi par vienu un to pašu kilometru apjomu. Šajā gadījumā iedzīvotājam vajadzētu būt pilnīgi vienalga, kas ir pārvadātājs - viņš maksātu vienu un to pašu, ko maksātu cita novada vai līdzīga centra pasažieris.
Trešā lieta, ko plānojam perspektīvā sadarbībā ar uzņēmumu AS „Pasažieru vilciens” - izstrādāt vienotu biļeti tiem, kuri izmanto autobusu, pēc tam pārsēžas vilcienā un dodas tālāk ar vilcienu. Lai nebūtu jāpērk biļete divās vietās, tiktu veidota vienotā biļete arī paredzot, iespējams, kādu atlaidi.
Pilnībā visā valstī četri tarifu principi stāsies spēkā trīs gadu periodā. Pirmo soli plānojam spert jau rudenī, kas nozīmē, ka pirmais izlīdzināšanas posms sāksies ar septembri. Plānots tā, ka tur, kur ir lielākas un jūtamākas atšķirības braukšanas maksai, tas tiks darīts pakāpeniski, tur, kur atšķirības nav vispār vai pieaugums ir pavisam neliels, plānots, ka šo soli sper uzreiz. Situācija Latvijā ir atšķirīga, un tai pašā Latgales reģionā būs pašvaldības, kur plānoto modeli iespējams ieviest uzreiz, bet būs arī tādas, kur vajadzēs pakāpenisku pieeju – viens vai divi starpposmi.”
Visi zinām, pa kādiem ceļiem kursē sabiedriskais autotransports, un rodas pamatots jautājums, vai tikai šiem tarifiem nav kāds sakars ar ceļu segumu un tamlīdzīgām problēmām?
„Ceļa segums nekā nemaina pasažierim izmaksas par braucienu,” atbildēja Kristiāns Godiņš. „Brauciena maksu pasažierim nedrīkstētu ietekmēt tas, vai pārvadātājs ir dārgāks vai lētāks, vai pārvadātājs brauc pa asfaltu vai nebrauc pa asfaltu. Tas gan skar pārvadātājus, un pārvadātāju izmaksas veido remontdarbi, amortizācija, ko ietekmē ceļu stāvoklis. Un valsts nosedz šīs izmaksas pārvadātajiem.”
Juris Roga
Novembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 |
02 | 03 | ||||
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |