Jura Rogas foto
Pievienots: 15.03.2016
Krāslavietis Ivars Stivriņš jau vairāk nekā desmit gadus darbojas informācijas tehnoloģiju jomā – uzņēmējdarbībai viņš pievērsās 2005. gadā. Laika gaitā ir iegūta milzīga pieredze, un šodien Ivars savā uzņēmumā nodrošina sešas darbavietas. Iepazīsimies ar uzņēmīgo krāslavieti tuvāk!
- Esmu šeit dzimis un audzis, mācījos Krāslavas 1. vidusskolā, tagadējā Krāslavas Valsts ģimnāzijā. Dokumentu par vidusskolas izglītību ieguvu 1998. gadā. Savu dzīvi sapņoju saistīt ar aviācijas tehnoloģijām, tāpēc iestājos Rīgas Aviācijas universitātē, diemžēl pēc gada to faktiski slēdza. Sapnis par aviācijas tehnoloģijām izplēnēja, mēģināju studēt citās augstskolās, bet kaut kā nekur neiedzīvojos. Kamēr studēju Daugavpils Universitātē, strādāju par informātikas skolotāju Krāslavas ģimnāzijā, kur sapratu, ka skolotāja profesija man nudien nav piemērota. Kādu laiku pastrādāju SIA „Promis” Krāslavā, kur vadīju pārdošanas nodaļu un tirgoju datorprogrammas Latvijā. Nākamās darbavietas bija Krāslavas rajona padome (datortīklu administrators) un Krāslavas novada dome (datortīklu administrators). Tajā darbā sapratu, ka par to naudu, ko piešķīra pašvaldība, tajos laikos nekādu prātīgu datortīklu nevar uzbūvēt, bet, ja kopīgā katlā saliktu vēl citu finansējumu, tad jau var sataisīt kaut ko normālu. Tāpēc ar domubiedru nolēmām dibināt savu uzņēmumu, kas arī tika izdarīts. Bet vēl pēc kāda laika sapratu, ka labāk veidot pašam savu uzņēmumu, un kopš 2010. gada man ir SIA „IVIKS”, kurā esmu vienīgais īpašnieks un direktors. Ja sākumā bijām divi darbinieki, tad tagad esam pieci, tiesa, ne katram ir pilna darba slodze, bet tomēr ir liels prieks, ka esmu radījis dažas jaunas darbavietas.
- Ar kādu piedāvājumu sākāt sava uzņēmuma attīstību?
- SIA „IVIKS” sāka ar interneta pakalpojuma sniegšanu, to papildināja dažādi datu kanāli gan valsts, gan pašvaldību iestādēm. Tad sāku piedāvāt videonovērošanas sistēmas, burtiski nesen izveidoju jaunu struktūrvienību, kas nodarbojas ar datoru apkalpošanu, remontu un datortehnikas tirdzniecību.
- Interneta pakalpojuma sniegšanas tirgus Latvijā ir pieblīvēts, kā izdodas izturēt konkurenci?
- Neslēpšu, sākumā bija lielas bažas, jo internetu piedāvājam tajā lauciņā, kur darbojas mobilie operatori – privātmājas un lauku rajons. Mūsu tīkls jau pilnveidots tiktāl, ka ir aptuveni 60% brīva kapacitāte praktiski visos kanālos, tāpēc arī pieslēguma ātrums ir stabils, kas lietotājam ir pats galvenais. Mēs arī esam pretimnākoši un par nokavētu rēķina apmaksu neuzrēķinām soda procentus. Saprotam, ka laucinieks dažreiz pat trīs mēnešus var iekavēt maksājumu, un tomēr samaksās. Jā, šīs saprotošās attieksmes dēļ mums ir vairāk darba – parādniekam jāatgādina, jārunā, jāvienojas par grafiku, lai neiekrājas „nepaceļams” parāds par saņemto pakalpojumu. Bet soda procentus vienalga nerēķinām, un tas klientam ir būtiski. Interneta pieslēgumu nodrošinām privātmāju īpašniekiem pilsētā, Krāslavas novadā un Asūnes pagastā.
- Jaunā struktūrvienība ir jauns izaicinājums jeb bija citi iemesli, kāpēc firma pievērsās datoru tirdzniecībai un datortehnikas remontam?
- Strādājot biznesa jomā, ar laiku veidojas pieredze, kas palīdz saprast, kā var izdarīt vēl labāk un patērēt mazāk resursu. Piedāvājot klientiem interneta pieslēgumu, nereti radās situācija, ka viņa dators pārlūka atvēršanai patērē krietni ilgāku laiku, nekā mūsu līdzpaņemtais dators, kas strādā ļoti labi. Izrādās, klienta dators piegružots ar dažādu lieku programmatūru.
Starp citu, vēl viens būtisks moments jaunas struktūrvienības izveidē ir tas, ka „IVIKS” sāka nopietni nodarboties ar servera pakalpojumu sniegšanu, programmatūras konfigurēšanu un pielāgošanu konkrēta uzņēmuma vajadzībām. Laika gaitā sakrājusies liela pieredze bezmaksas programmatūras izmantošanā un visa novešanā līdz komerciālas programmatūras funkcionalitātei. Mēs uzturam fiziskos un virtuālos serverus savā serveru telpā un nodrošinām dažādu mājaslapu un citu interneta resursu darbību. No jebkura cita servera var migrēt uz mūsējo, atliek nākt pie mums izsacīt savas vēlmes. Esam nolēmuši, ka nelielu Krāslavas uzņēmēju mājaslapas vismaz pagaidām varam izvietot serverī bez maksas, lai stimulētu iekšējo uzņēmējdarbības vidi.
- Kāds ir veikala asortiments?
- Visai plašs, visu neuzskaitīt, bet apkopojot varu sacīt, ka pārdodam datorus, mobilos telefonus un datoru perifērijas iekārtas (skeneri, printeri u.c.), kā arī izejmateriālus (kārtridži, tintes). Savā veikalā visus datorus tirgojam tikai ar ieinstalētu „Windows”, lai pircējam nerodas vilinājums uzinstalēt nelegālu operētājsistēmu. Uzņēmuma moto ir: vai nu legāls dators, vai - datora nav. Tieši no nelegālas programmatūras rodas visas bēdas, kas var notikt ar cilvēka datoru. Parasti iedzīvotāji neaizdomājas par sava datora drošību līdz brīdim, kad pazaudē datus. Tad sākas datu atjaunošanas jautājumi un visas citas dārgās procedūras. Lai sevi pasargātu no liekām nepatikšanām, vismaz operētājsistēmai un antivīrusam datorā ir jābūt legālam.
- Pārsvarā neviens negrib pirkt dārgi, bet visi grib labu mantu. Kādas ir cenas?
- Veikalā cenas ir ar minimālu uzcenojumu. Šobrīd plānojam ieviest jaunu pakalpojumu - pasūtījumu kiosku. Ideja - klients atnāk uz veikalu un pats pasūta preces no lielākās noliktavas Baltijā pa tiešo ar bezmaksas piegādi uz veikalu. Protams, mēs ņemsim kādu nelielu procentu par šo pakalpojumu, bet tas vienalga būs izdevīgi. Turklāt piegāde uz Krāslavu būs ļoti ātra un bezmaksas, jo mēs paši gandrīz katru dienu kaut ko pasūtām noliktavā.
- Jauna datora iegādē nepieciešama lielāka zināšanu bagāža nekā, teiksim, apģērba iegādē. Kurš grib šodien samaksāt simtus, bet pēc pusgada tehnika ir novecojusi un strādāt nav komfortabli.
- Esam novērojuši, ka cilvēks kaut kur ir nopircis vislētāko datoru, bet viņam neviens nav izskaidrojis, uz ko šis dators spējīgs? Dators ir jāpērk atbilstoši savām vajadzībām, nevis vadoties pēc cenas vai kaimiņu ieteikuma. Jo gadās tā, ka cilvēks nelielām vajadzībām nopērk kaut ko pārāk jaudīgu, vai lielajām vajadzībām - pārāk lētu. Piemēram, izvēlē dominējošais faktors cilvēkam ir ražotājs. Zina, ka zīmols X ražo labus datorus un, nopērkot šī zīmola pašu lētāko datoru, brīnās, ka nevar spēlēt spēles. Sāk iedziļināties, uzzina, ka tajā nav labas videokartes un to tur nevar ielikt, jo tai nav paredzēta pieslēguma vieta mātesplatē. Mūsu veikalā profesionālas konsultācijas ir bezmaksas, tās sniedzam arī tad, ja klients datoru pie mums galu galā nenopērk, un tas ir tikai normāli. Sarunas gaitā cilvēks saprot, ko viņš īsti vēlas un ko nevēlas. Ir gadījumi, ka klients ieplānojis ļoti dārgu datoru, bet viņam tādu nevajag un pārliecinām, ka var nopirkt arī lētu labu datoru, kas patērēs mazāk elektrības un būs zemākas izmaksas ekspluatācijā.
- Mūsdienās popularitāti guvušas dažādas akcijas un atlaides. Jūs to praktizējat?
- Tikai tajos gadījumos, ja jau noliktava mums pārdod preces par akcijas cenām. Es nevēlos pircējam pūst miglu acīs, piemēram, uzliekot milzīgu uzcenojumu un tad tēlojot labo, dodot atlaidi. Nesen noliktava iedeva labu atlaidi uz procesoriem, mēs datoriem uztaisījām atlaidi. Atlaides ir reti, bet tās ir reālas. Citādi ne, jo kā jau teicu, mēs tāpat tirgojam preci ar minimālu uzcenojumu. Piemēram, dators maksā vidēji 250 eiro, ieskaitot nodokli. Visi mūsu datori komplektēti ar ātrdarbīgajiem SSD diskiem, kas ļauj pilnībā izbaudīt datora jaudu. Tirgojam arī lietotus datorus, kurus no noliktavas piedāvā kā rūpnieciski atjaunotus, tiesa, tiem ir tikai 3-6 mēnešu garantija. Toties cena ir ap simts eiro, un dažai ģimenei tā ir vienīgā draudzīgā cena.
- Lauciniekam nav lēti izbraukāt uz pilsētu, bet pat vislabākā zīmola tehnika mēdz sabojāties…
- Saviem klientiem nodrošinām individuālu pieeju. Aptuveni nedēļas laikā varam ierasties jebkurā lauku pagastā un salabot datoru uz vietas, vai paņemt uz ofisu, ja problēma sarežģītāka un uz vietas nav atrisināma. Turklāt ceļa izdevumi šādā gadījumā nav jāmaksā, jo paralēli pagastā mums ir cits darbs veicams. Ja cilvēkam nav vēlmes gaidīt, tad pašam jāved dators pie mums. Ja nē, tad mēs aizbrauksim un visu izdarīsim, bet šajā gadījumā remontdarbu cenai tiks pieskaitīti arī ceļa izdevumi. Vēl viens moments, kas vienā vai otrā virzienā var ietekmēt pakalpojuma sniegšanas ātrumu, ir ceļu stāvoklis (ja ziemā tie kļūst slideni, tiek aizputināti) un mūsu pašu darbinieku noslodze, bet klientam nekad nav bijis jāgaida ilgāk par nedēļu. Krāslavā vispār visu atrisinām tajā pašā vai nākamajā dienā.
- Kā atrast jūsu firmu, veikalu?
- Atrodamies Krāslavā, Jaunā iela 1. Tālrunis: 65621036; 29276298 (mobilais).
- Paldies par interviju!
Juris Roga, autora foto
Novembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 |
02 | 03 | ||||
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |