Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 27.02.2024
Visu februāra mēnesi Krāslavas novada bibliotēka aicināja ikvienu iesaistīties Drošāka interneta dienas atzīmēšanā. Arī vecāka gadagājuma cilvēkiem piedāvāja izglītojošo pasākumu, kas paplašināja medijpratības izpratnes robežas.
Kas ir medijpratība? Medijpratība ir izpratne, kā darbojas mediji jeb zināšanu un prasmju kopums, kas nepieciešams darbam ar informācijas avotiem. Tā ietver sevī prasmi praktiski lietot medijus - informācijas, vēstījuma izvērtēšanas un zemteksta fiksēšanas prasmes. Medijpratība arī ir saistīta ar cilvēku līdzdalības un pilsoniskās aktivitātes veicināšanu.
Prasmes informācijas kritiskai izvērtēšanai internetā pieaug visu paaudžu lietotāju vidū. Seniori ir tā sabiedrības daļa, kurai ar dezinformāciju, misinformāciju, viltus ziņu atpazīšanu sokas visgrūtāk.
Šī gada 22. februārī Krāslavas novada bibliotēkas lasītavas vadītāja un medijpratības meistars Margarita Žavnerčika novadīja izglītojošo medijpratības spēli „Paplašini medijpratības izpratnes robežas”, kas notika bibliotēkas cokolstāvā. Medijpratības meistari ir deleģēti iegūtās zināšanas nodot tālāk iedzīvotājiem, tā veicinot sabiedrības medijpratības līmeņa celšanos, kritisko domāšanu, izpratni par mediju vidi, ziņu tapšanas procesiem, dezinformāciju informatīvajā telpā un sociālo mediju darbības principiem.
Spēles autore ir Klinta Ločmele - Komunikācijas zinātnes doktore, komunikācijas un medijpratības kursu pasniedzēja Latvijas Universitātē un Vidzemes Augstskolā, starptautisku un Latvijas medijpratības projektu satura veidotāja un vadītāja, mediju un medijpratības eksperte. Spēle tika izstrādā projekta ietvaros un saņēma finansējumu no Vācijas Federālās Republikas Ārlietu ministrijas atklātā konkursā, ko rīkoja „DW Akademie“ un „Knowledge Economy Forum“.
Tiešsaistes spēle veltīta medijpratībai un aptvēra jautājumus par vārda brīvību, vizuālo pratību, naida runu, stereotipiem un attēliem medijos un citiem mūsdienās svarīgiem jautājumiem. Spēli iespējams spēlēt interneta pārlūkprogrammās „Google Chrome“, „Firefox“ un mobilajā versijā.
Tā sastāv no 23 lauciņiem, no kuriem katrs ietver jautājumu par ikdienišķām un dažām dzīves situācijām, kurās ir noderīga medijpratība, un trīs atbilžu variantus. Izvēloties vienu no piedāvātajām atbildēm, spēlētājs arī uzzina īsu skaidrojumu ieteicamajam risinājumam. Aplūkotās dzīves situācijas ir dažādas - naidīgi komentāri pie kāda attēla sociālajos medijos, rakstu ilustrācijas ziņu portālos, sludinājumi pirkšanas-pārdošanas vietnēs u.c. Uzvarētājs ir tas, kurš ātrāk sasniegs finišu.
Pasākumā visi dalībnieki aizraujoši spēlēja spēli no dažādām ierīcēm - viedierīcēm, klēpjdatoriem, planšetdatoriem. Protams, visi sasniedza spēles finišu. Pasākuma mērķis - stiprināt medijpratību izklaidējošā veidā, ir veiksmīgi sasniegts, jo kritiskā domāšana un medijpratība prasa regulāru treniņu.
Paldies visiem, kas atzīmēja Drošāko interneta dienu#DID2024 kopā ar Krāslavas novada bibliotēku, jo kopā mēs varam vairāk!
Aicinām ikvienu domāt par to, kā mēs katrs rūpējamies par savu drošību internetā un kāds ir mūsu ieguldījums, veidojot labāku interneta vidi.
Ilona Cabule,
Krāslavas novada bibliotēkas Sistēmas administratore
Autores foto
Februāris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 |
02 |
03 | 04 |
|||
05 |
06 | 07 |
08 |
09 |
10 | 11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
28 |
29 |