Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 14.11.2017
No 10. novembra līdz 21. decembrim Krāslavas Kultūras nama telpās apskatāma tekstilmākslinieces Ingūnas Levšas darbu izstāde „Otrpus”. Jaunā māksliniece strādā žakarda tehnikā, aužot digitālos gobelēnus, kas ļauj veidot komplicētas kompozīcijas. Izstādes centrā ir tēli, vide un motīvi, kas māksliniecei šķiet svarīgi viņas personības veidotāji.
Ingūnai reiz jau bija izstāde Krāslavas Vēstures un mākslas muzejā, taču tolaik viņa bija nesen uzsākusi studijas Latvijas Mākslas akadēmijā, un tajā izstādē, var teikt, bija skatāmi viņas pirmie soļi tekstilā. Kopš tā laika Ingūna ir pabeigusi Latvijas Mākslas akadēmiju un apguvusi digitālo aušanu, kas ir kaut kas vienreizējs, par to ir iespēja pārliecināties ikvienam, kas līdz 21. decembrim atradīs laiku iegriezties Krāslavas Kultūras nama telpās. Māksliniece piedāvā jaunu skatījumu uz tekstilmākslas iespējām, moderno tehnoloģiju sniegtās priekšrocības apvienojot ar spēju radīt dziļi personīgus vēstījumus. Viņa aktīvi piedalās izstādēs gan Latvijā, gan ārvalstīs.
Uz personālizstādes atklāšanu Krāslavā Ingūna mēroja tālu ceļu no Salacgrīvas. Mākslinieci sagaidīja kupls viņas talanta cienītāju pulks, kuriem bija iespēja noklausīties stāstījumu par digitālajām stellēm, programmēšanu un aušanas principiem. Tajā ir līdzība ar vecmāmiņu stellēm, arī tās Ingūna ir izmēģinājusi, bet īsti nav paticis. Viņu aizrāva modernās tehnoloģijas, akadēmijā viņa apguva aušanas principus uz digitālajām stellēm. Pēc tam atrada kādu kopprojektu Norvēģijā, kur varēja iemācīties sagatavot failus un iegūt zināšanas par to, kā noaust iecerēto darbu rūpnīcā. Tas bija ļoti vērtīgi studentiem, jo tas deva praksi un iemācīja, kā strādāt ar datorprogrammām, kuras izmanto rūpnīcās. Tur tika noausti pirmie divi darbi, vienu no tiem Ingūnai uzreiz nopirka.
Ingūna arī pastāstīja, ka digitālām stellēm princips līdzīgs vecmāmiņu stellēm. Atšķiras ar to, ka, nospiežot pedāli, digitālām stellēm paceļas tāds atvērums, kādu ieprogrammē datorā, un tāpēc var noaust darbus, kas atgādina fotogrāfijas, jo tajos ir smalka precizitāte.
Pēc apsveikumu saņemšanas Ingūna atbildēja uz interesentu jautājumiem par izstādē redzamajiem darbiem, kas ir tapuši Gimarainšā (Portugāle) un Bergenā (Norvēģija), par to, kā to visu dabūt gatavu, par mīlestību uz dzimto pilsētu…
- Nekad nedrīkst teikt, ka Krāslava ir necila pilsēta. Man šī ir dzimtā pilsēta, es šeit uzaugu, šeit ritēja skolas gaitas, šeit man daudz atmiņu. Krāslava ir interesanta ar to, ka šeit vēsturiski vienmēr dzīvoja daudz dažādu nāciju cilvēki, viņi ir ļoti sajaukušies, un man liekas, ka tur ir tas radošais, kaut kāda dzirkstele šeit ir.
- Vai tieši Krāslava ietekmēja jūsu daiļradi?
- Tā gan nevar pateikt, jo daudz kas ir ietekmējis. Vairāk - ceļojumu iespaidi. Projekti man notiek ārzemes, tā ir tāda darba ceļošana.
- Var atceraties, ar ko sākās ceļš mākslas pasaulē?
- Atceros! Otrajā klasē vizuālajā mākslā mums mācīja, ka mēs varam krāsas brīvi likt uz papīra, tas bija liels pārsteigums un prieks par krāsām un rezultātu! Brīvība, ko mums ļāva, bija apbrīnojama. Tas man ļoti iepatikās, un tieši otrajā klasē izdomāju, ka būšu māksliniece.
- Faktiski uz šodienas panākumiem gājāt mērķtiecīgi kopš pirmajiem skolas gadiem?
- Jā! Varbūt man neizdevās, kā es to gribēju, jo neiestājos Latvijas Mākslas akadēmijā, un man tas bija liels šoks, es ilgu laiku to pārdzīvoju. Laikam ritot, pabeidzu Kultūras akadēmiju - gan bakalauru, gan maģistru programmu, un būtībā astoņus gadus neko nedarīju. Tad nolēmu, ka vajag vēlreiz pamēģināt startēt Latvijas Mākslas akadēmijā. Tāpēc mans ceļš nebija tik gluds un likumsakarīgs, kā es skolas gados iedomājos.
- Kā atrodat idejas saviem darbiem?
- Tie ir ceļojumu un citi iespaidi, kā arī fotogrāfijas. Es ļoti daudz fotografēju gan ar telefonā iebūvēto kameru, gan ar fotoaparātu un tad lieku to visu kopā, kaut kādos slāņos. Piemēram, šeit, izstādē, apskatāms darbs, kas fotografēts Salacgrīvā. Ja pagriezīsiet galvu uz 90 grādiem, varēs saskatīt, ka tie ir koki, stumbri. Saliku dažādus elementus vairākos slāņos tādā kā kaleidoskopā, attīrot visu lieko. Citā darbā vērojami silueti, kas ir ieausti starp tādiem dabas elementiem kā sēnes, jūra un ūdens ziedēšana.
- Paldies par atbildēm!
Juris Roga,
Autora foto
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |