Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 26.10.2017
19. oktobrī Rīgā, viesnīcas „Tallink Hotel Riga” telpās, norisinājās Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas rīkotā konference – domnīca interneta drošības jautājumos „Esi blakus: parādi, atbalsti, iedrošini!”. Krāslavas Varavīksnes vidusskolas 10. klases skolēni Ernests Jančevskis un Aleksejs Karols izmantoja iespēju tajā piedalīties, lai papildinātu savas zināšanas un pieredzi interneta drošības jautājumos.
Pasākumu ar uzrunu atklāja Valsts bērnu tiesību un aizsardzības inspekcijas referents Taivo Trams, uzsverot, ka šīs konferences – domnīcas mērķis ir apspriest uzdevumus, kā vecākajiem skolēniem kļūt par mazāko klašu skolēnu atbalstu un padomdevēju interneta lietošanas jautājumos. Vecāko klašu skolēni interneta lietošanas jomā jau ir uzskatāmi par ekspertiem, un viņi var ieteikt labākās metodes, kas mazākajiem palīdzēs droši apgūt interneta pasauli.
Konferences turpinājumā uzstājās Latvijas drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska, kas iepazīstināja mūs ar sociālā eksperimenta „Cik apdomīgi un zinoši esam?” rezultātiem, kuri liecināja, ka lielākā daļa cilvēku rīkojas ļoti neapdomīgi interneta lietošanas jomā, tādējādi kļūstot par interneta krāpnieku vai ļaundaru upuriem. Bet Drošāka interneta centra izglītības darba koordinatore Liene Valdmane sniedza „skatu spogulī” par interneta izmantošanu mūsu dzīvē.
Tālāk sekoja praktisks darbs – domnīca, skolēni sadalījās četrās grupās un ar saviem vadītājiem (Līga Besere, Sandra Magrina, Anda Sauļūna, Jānis Lapa) devās uz citām telpām, lai izdomātu dažādas aktivitātes, kuras varētu izmantot mazāko klašu skolēnu apmācībā par drošu interneta lietošanu. Kamēr skolēni radoši darbojās savās grupās, skolotājiem tika nolasītas vairākas lekcijas - „Medijpratība: nozīme mūsdienu informācijas vidē, jaunieši kā mediju lietotāji un situācija Latvijā” (Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas eksperte Klinta Ločmele), „Jauno tehnoloģiju ietekme uz bērna uzvedību” (VBTAI ESF projekta Konsultatīvās nodaļas psiholoģe Vineta Laizāne), „Apdraudējumi un atbildība internetā” (Valsts izglītības satura centra mācību satura speciāliste Sandra Falka).
Pēc nepilnām divām stundām cītīga darba skolēni atnāca atpakaļ zālē, un sākās darba grupu prezentācijas, kurās tika demonstrēts paveiktais. Pirmā grupa, kurā piedalījās Ernests, piedāvāja vārdu spēli „Satura risks internetā”. Ideja bija tāda, ka skolēni izmantoja 33 (uz katru alfabēta burtu) tēmai saistošus terminus (piemēram, darknet, čats, vīruss), kurus uzrakstīja uz atsevišķām lapām. Pēc tam šīs lapas sagrieza, un spēles dalībnieku uzdevums bija salikt šo terminu abas pusītes. Otra grupa piedāvāja minēt ar internetu saistošas mīklas. Piemēram - „Kas ir uzdošanās par citu personu?” (viltus identitāte), „Kā sauc cilvēku, kas izsaka naidīgus komentārus?” (heiteris). Trešā grupa izveidoja testu par tēmu „Satura risks internetā”. Katram testa jautājumam tika piedāvāti trīs atbilžu varianti, un konferences dalībniekiem, dzirdot pareizo atbildi, bija jāpieceļas kājās. Ceturtā grupa, kurā darbojās Aleksejs, piedāvāja spēli „Patiesība vai meli” par interneta atkarību. Spēles ideja bija tāda, ka auditorijai, noklausoties apgalvojumu (piemēram, „Interneta atkarība tiek ārstēta ar antibiotikām”, „Interneta atkarīgie attālinās no reālās dzīves”), bija jānospriež, tā ir patiesība vai meli. Ja apgalvojums bija patiess, to vajadzēja apliecināt ar aplausiem.
Darba grupu prezentāciju laikā mūsu skolēni ne tikai prezentēja savas grupas paveikto, bet arī piedalījās citās aktivitātēs, saucot pareizās atbildes, vajadzīgās reizēs ceļoties kājās un sitot plaukstas. Kad darba grupu prezentācijas bija beigušās, konferences dalībniekiem bija iespēja uzdot jautājumus, uz kuriem atbildēja uzaicinātie speciālisti.
Es ceru, ka mūsu skolas audzēkņi guva labu pieredzi droša interneta lietošanas jautājumos, kļuva par īstiem ekspertiem šajā jomā un tagad dalīsies ar savām zināšanām ne tikai ar vienaudžiem, bet arī, pēc iespējas, palīdzēs mazākajiem skolēniem droši apgūt plašo interneta pasauli.
Marianna Rukmane, matemātikas un informātikas skolotāja
Novembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 |
02 | 03 | ||||
04 |
05 |
06 | 07 |
08 |
09 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 | 17 |
18 | 19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |