Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 28.03.2018
Valoda ir viens no svarīgākajiem izteiksmes līdzekļiem, tādēļ saprotams, kāpēc jaunajiem vecākiem visbiežāk uzdod tieši šos jautājumus: „Vai tavs mazulis jau runā? Un cik daudz?” Ar katru gadu spiediens uz vecākiem kļūst aizvien lielāks, jo ikdienas ritms kļūst aizvien steidzīgāks, vecāki – aizņemtāki. Izbēgt no ērtajām viedierīcēm, kuras labprāt tiek nodotas mazā cilvēciņa rokās, lai kaut uz mirkli spētu pieslēgties ikdienas mājas darbiem, ir gandrīz vai neiespējami. Diemžēl tas var būt viens no iemesliem, kādēļ bērns mazāk runā. Bet ne tikai!
Krāslavas māmiņu klubs 14. aprīlī aicina jaunos vecākus, vecvecākus un, protams, pedagogus apmeklēt audiologopēdes Olgas Solimas lekcijas.
10.00 - Palīdzi savam bērnam iemācīties runāt
12.00 - Vingrini mēli - runā skaidri!
Plānots, ka nodarbības tiks apmeklētas kopā ar bērniem. Būs iespēja ērti iekārtoties uz paklāja, bet iesakām paņemt līdzi arī savas sedziņas. Bērni varēs spēlēties ar mantiņām/zīmēt, jo mēs apzināmies, ka 4 stundas nosēdēt mierīgi, bez skraidīšanas vai rāpošanas būs praktiski neiespējami. Lekcijas notiks Krāslavā, Skolas ielā 7, 3. stāva zālē. Bērniem būs sagatavots rotaļu stūrītis, bet starplaikā piedāvāsim kafijas/tējas pauzi ar uzkodām. Lekcijas iesakām apmeklēt arī tiem vecākiem, kuri interesējas par Montessori pedagoģijas paņēmieniem valodas attīstības sekmēšanai, kā arī sejas un kakla teipošanu bērniem.
Pirmās lekcijas laikā būs iespēja uzdot lektorei jautājumus, bet tie, kas būs noklausījušies lekcijas un vēlēsies papildus konsultāciju, varēs pieteikties sarunai ar audiologopēdi pēc nodarbībām. Uz lekcijām var nākt gan kopā ar bērniem, gan bez - galvenais nosacījums, lai tiktu uz konsultāciju pēc plkst. 14.00 – jānoklausās abas lekcijas!
Olga Solima: „Esmu sertificēta audiologopēde. Pēc Rīgas Stradiņa universitātes absolvēšanas strādāju šajā profesijā 7 gadus. Darba pieredze ir izglītības un medicīnas iestādēs. Mans galvenais uzdevums ir palīdzēt pārvarēt valodas un runas grūtības gan bērniem, gan pieaugušiem. Ar katru gadu bērnu ar valodas un runas traucējumiem kļūst aizvien vairāk. Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2014./2015. m. g. no 92,2 tūkstošiem bērnu, kuri apmeklēja pirmsskolas izglītības iestādes, 2793 bērniem ir bijuši valodas traucējumi.
Atnākot pie manis uz konsultāciju, vecākiem parasti ir ļoti daudz jautājumu saistībā ar viņu bērnu runātprasmi. Tas ir vērtīgi, ja vecāki ir ieinteresēti un grib iesaistīties valodas attīstīšanas procesā. Noteikti nevajadzētu uztraukties un domāt, ka jums neizdosies, jo bērns jūt vecāku trauksmi. Tāpēc galvenais ir apzināties, ka jūs – pieaugušais, varat palīdzēt, būt par atbalstu. Un ar vienkāršiem vingrinājumiem, spēļu veidā, attīstīt valodu.
Manā ģimenē aug divas burvīgas meitas, un saprotu, ka mēs esam bērnu prasmju pamatlicēji. Pirmajai meitai man gribējās dot to, kā nebija man bērnībā. Bet atklāju, ka rotaļlietu daudzums un dārdzība nedara bērnu tik laimīgu kā mammas un tēta iesaistīšanās spēlēs, komunikācija un vienkārša kopā būšana.
Tāpēc pirmajā lekcijā „Palīdzi savam bērnam iemācīties runāt” kopīgi apspriedīsim vecāku lomu bērna valodas un runas attīstībā sākot no zīdaiņa vecuma. Bērnam ienākot ģimenē, nedrīkst aizmirst par runāšanu, acu kontaktu un sīkās pirkstu motorikas aktivizēšanu. Zīdaiņa vecumā dialogs ar māti ir pirmajā vietā. Pēc tam nāk rotaļlietas un, bērnam augot, spēle iziet pirmajā plānā, bet komunikācija iet kopsolī ar to. Izrunāsim un izmēģināsim kā vienkāršos veidos, ar spēles palīdzību, attīstīt sīko pirkstu motoriku, kā izmantot Montessori pedagoģijas principus un logoritmikas paņēmienus valodas attīstības sekmēšanai. Būs liels ieguvums, ja speciālisti, kuru darbs saistās ar bērniem, nāks talkā un dalīsies ar savu pieredzi. Jo tad, kad bērnam ir valodas un runas traucējumi, mums visiem ir jāsarosās, lai palīdzētu!
Otrajā lekcijā „Vingrini mēli – runā skaidri!” apskatīsim un praktiski izmēģināsim sejas – mutes zonas masāžas elementus, miofunkcionālos vingrinājumus, pareizas elpošanas vingrinājumus. Būs iespēja novērtēt rīšanas funkciju ar Payne tehniku. Tas ļauj saskatīt traucējumus mēles darbībā, kad notiek rīšana. Ja tā ir traucēta, bieži vien ir skaņu izrunas traucējumi un sakodiena traucējumi. Bērniņu attīstību līdz gada vecumam izvērtēsim pēc Minhenes funkcionālās diagnostikas. Kā arī varēs uzzināt par teipošanas iespējām sejas un kakla zonās. Pēc katras lekcijas būs iespēja saņemt individuālu konsultāciju. Mazajiem apmeklētājiem būs pieejams mazs attīstošo rotaļlietu stūrītis.”
Izglītojošo pasākumu ciklu finansē Krāslavas novada dome ESF projekta 9.2.4.2/16/I/097 „Pasākumi vietējās sabiedrības veselības veicināšanai un slimību profilaksei Krāslavas novadā” ietvaros.
Ieva Maļinovska,
Krāslavas māmiņu klubs
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 |
30 | 31 |