Jura Rogas foto
Pievienots: 06.03.2020
29. februārī un 1. martā Krāslavas Kultūras namā fotogrāfs Anatols Kauškalis (Ukrainas foto mākslinieku nacionālā savienība) piedāvāja interesentiem uz kādu laiku iejusties kinooperatoru kursa studentu lomā, kā arī scenārista, režisora un savas idejas vizuālās realizācijas izpildītāja ādā. Meistarklasē piedalījās 10 fotogrāfi no Rīgas, Rēzeknes, Viļakas, Daugavpils, Andrupenes, Krāslavas un Jaunjelgavas. Nelielais dalībnieku skaits nodrošināja ne tikai individuālo pieeju katram fotogrāfam, bet arī rezultatīvu diskusiju.
Anatols Kauškalis bija sagatavojis vairākus uzdevumus visiem pasākuma dalībniekiem. Pirmais izaicinājums gandrīz katram fotogrāfam bija pārslēgt savas kameras „Monohrom” režīmā (lai visas fotogrāfijas, kuras uzņemtas, uzreiz būtu melnbaltas), jo ikdienā mēs strādājam ar hromatiskajām krāsām jeb fotografējam krāsainas fotogrāfijas. Pirmais uzdevums bija jāveic 10 minūtēs: izveidot kompozīciju no diviem objektiem „paplāte un korķviļķis”, lai novērtētu katra dalībnieka māksliniecisko uztveri un zinātu, kam turpmāk pievērst uzmanību.
Tad logs bija pievērts tā, lai telpā veidotos neliels gaismas stars. Puskrēslā mainot fotoaparāta leņķi vai regulējot gaismas padevi telpā tā, lai gaisma „zīmētu” gaišas līnijas uz korķviļķa. Nākamais uzdevums bija, kustinot korķviļķi gaismas staros, saskatīt tanī kādu citu objektu tā, lai tas neizskatītos pēc korķviļķa. Palīgā nāca Krāslavas Bērnu un jauniešu centra fotopulciņa „Kadrs” dalībnieki, kuri pateica priekšā vienu objektu – acīgais „Goša”, bet otru atradām mēs paši – korķviļķis līdzinās pūcītei. Arī nākamie uzdevumi bija saistīti ar gaismas līniju zīmējumiem un iztēles treniņu. Paldies jauniešiem, kuri darbojās gan kā modeļi, gan kā iedvesmotāji. Nākamajā uzdevumā bija jādarbojas tumšā istabā, izmantojot tikai gaismu no lukturiem. Bija jāveido cilvēku ēnas uz sienām. Dalībniekiem vajadzēja nolikt manekenu vai modeļu rokas, kājas, galvu tā, lai veidotos „ēnu stāsts”. Bija iespēja iemācīties savu domu ielikt scenārijā, režisēt un beigās ar fotoaparātu vizualizēt.
Pārtraukumos tika runāts par iecienītākajiem fotogrāfiem un viņu darbiem. Tika nosaukti tādi latviešu fotogrāfi kā Gunārs Binde, Jānis Gleizda, Igors Pličs, Andrejs Grants, Mētra Štelmahere u.c. Lai pilnveidotu savas zināšanas par fotogrāfiju, ir ļoti svarīgi zināt citu fotogrāfu darbus. Fotogrāfam ir jābūt ļoti zinošam mākslā, mūzikā, glezniecībā, lai izpaustu savu domu fotogrāfijā.
Katram dalībniekam uz pasākumu bija rosināts paņemt līdzi dažādu žanru (portrets, ainava, klusā daba, ielu foto, akts u.c.) 5-10 fotogrāfijas, kuras aplūkošanai tika izvietotas uz vairākiem galdiem. Anatola Kauškaļa vadībā centāmies saskatīt tonālo zīmējumu un lineāro, kā arī centrālo tēlu fotogrāfijā.
Otrajā dienā tika atkārtots iepriekšējās dienas zīmējums ar gaismu, veicot uzdevumu „Kopija”. Anatols bija sagatavojis pazīstamā fotogrāfa Jusefa Karša (Yousuf Karsh) darbus, kurus dalībniekiem vajadzēja apskatīt un pēc tam izvēlēties vienu sievietes portretu un otru vīrieša portretu. Nākamais solis bija izpētīt gaismas un ēnu zīmējumus, lai pēc tam veidotu tādu pašu tēlu un to nofotografētu. Bija arī uzdevums, kurš saistīts ar interjera foto. Fotoaparātos bija arī jāatrod laika taimeris, kamera jāiestiprina statīvā un jāizveido savs selfijs jeb pašportrets. Pirms tam iedvesmai A. Kauškalis parādīja gan savu pašportretu, gan arī citu izcilu fotogrāfu pašportretus.
Dalībniekiem ir interese arī turpmāk satikties, tāpēc vienojās par nākamo meistarklasi 17.-19.aprīlī.
Informāciju sagatavoja Eiropas pieaugušo izglītības platformas EPALE koordinatore Latgalē
Ilze Onzule
Novembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 |
02 | 03 | ||||
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |