Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 22.03.2023
Arhitektūra
Portugāles otrā pilsēta Porto, kas atrodas netālu no Douro upes ietekas, pārsteidz ar bagātīgu kultūras objektu kolekciju. Lielu daļu veco Porto var raksturot ar izteiktu 18. gadsimta akcentu. Ekstravagantās baroka baznīcas un slavenās neoklasicisma ēkas iezīmē panorāmu, to vērtīgāko saturu, kas attēlots pasaules muzejos, bet šeit Porto izvietoti gleznainajos laukumos. Brauciens ar rabelo laivu pāri Douro upei. Tā ir tipiska portugāļu laiva, kas kādreiz veda portvīnu no Douro reģiona uz Porto pilsētu. Porto atrodas viens no skaistākajiem pilsētas tiltiem. D. Luisa tilta slavenā dzelzs konstrukcija ir vienā no Porto pastkartēm. To projektēja tas pats Parīzes slavenākā torņa radītājs Gustavs Eifels. Tas savieno pilsētas centrālo reģionu ar rajonu Vila Nova de Gaia un piedāvā vislabāko skatu uz Douro upi.
Mācības
Kursi Porto Portugālē „SEND” (Special education needs and disabilities/ speciālā izglītība skolā) programmas „Erasmus+” ietvaros notika Porto. Kursu mērķis bija pilnveidot pedagogu profesionālo kompetenci darbā ar bērniem, kuriem ir speciālās vajadzības, veiksmīgai iekļaujošās izglītības realizēšanai. To laikā mēs, četras skolotājas no Krāslavas Varavīksnes vidusskolas, papildinājām savas zināšanas par bērnu ar speciālām vajadzībām izziņas darbības, emociju un gribas sfēras īpatnībām, individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādāšanu un izvērtēšanu, didaktiskā atbalsta sistēmas organizēšanu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām un darbu ar vecākiem.
Ierasties no sniegotās Latvijas uz vietu, kur bija +14 grādu un daždien vairāk, un kokos greznojās citroni un apelsīni, ziedēja tulpes, magnolijas bija labs iemesls, lai visu apmācību laiku justos pozitīvi. Mūsu skolas kolēģi teica, ka sociālajos tīklos publicētajās fotogrāfijās mēs bieži smaidījām. Varētu domāt, ka apmācības ir atpūta – noteikti nē, tās bija darba dienas, turklāt diezgan garas. Nedēļa bija ļoti intensīva un saspringta, taču tieši tas mācības padarīja tik vērtīgas. Visiem pedagogiem, kuri strādā vispārizglītojošajās skolās, kurās ir integrēti skolēni ar speciālajām vajadzībām, ir svarīgi: izglītojamo daudzveidības novērtēšana; dažādība izglītībā tiek uzskatīta par resursu un vērtību; atbalsta visiem izglītojamiem sniegšana, jo skolotāju gaidas ir vienlīdz augstas par visu izglītojamo sasniegumiem; sadarbība un komandas darbs ir būtiska visu skolotāju pieeja darbam; personīgā profesionālā pilnveide: mācīšana ir mācīšanās darbība – skolotāji ir atbildīgi par savu izglītību mūža garumā.
Apstiprinājās formula, ka izglītībā ir svarīgi 3s - sadarbība, sarunas, saliedētība. Bet vienlaicīgi skolotāji piedzīvo spriedzi, kad līdz ar skolēnu ar speciālām vajadzībām iekļaušanu, tajā pašā laikā mēs nevaram sasniegt augstākus rezultātus valsts pārbaudes darbos (VPD). Viennozīmīgi pārliecinājāmies, ka šodien jāmāca rītdienai, maksimāli attīstot bērnos radošumu, patstāvību. Tā ka pie daudzām portugāļu skolām ir pirmsskolas grupas, tad ļoti liela loma tiek piešķirta rotaļām jau no pirmsskolas posma (to mēs redzējām videofilmu fragmentos). Rotaļās bērni attīsta un demonstrē izpēti, radošumu, garīgumu, iztēli, eksperimentēšanu, manipulācijas, ideju izpausmi, sociālās un mijiedarbības prasmes, atšķirīgu un abstraktu domāšanu un problēmu risināšanas spējas. Šīs prasmes ir būtiskas mācīšanās nostiprināšanai un zināšanu veidošanai. Uz bērna stiprajām pusēm balstīta izglītība, jo nevar zivij iemācīt rāpties kokos: ja to darīs, tad viņa visu mūžu domās, ka ir dumja (pārstāstīts Einšteina citāts).
Ticība katra skolēna potenciālam, orientējoties uz to, ko skolēni var sasniegt, nevis to, ko viņi nevar. Skolēnam ir vieglāk tikt galā ar izaicinājumiem, izmantojot savas stiprās puses. Ļoti liela uzmanība tiek pievērsta skolēnu savstarpējām, izpalīdzīgām attiecībām un draudzīgām attiecībām ar skolotājiem, jo tās ir vissvarīgākās cilvēka dzīvē. Sarunājāmies ar lektori Andreia par iekļaujošās izglītību labās prakses piemēriem no Portugāles un Latvijas izglītību sistēmām. „UNESCO deviņi zelta likumi iekļaujošajā izglītībā/Nine Golden Rules outlined by UNESCO” atsvaidzināšana. Ikdienā šos likumus mums jācenšas ieviest darbā.
Portugālē izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem un redzes traucējumiem ir atsevišķas skolas. Prezentējam mūsu skolēnu veiktos darbiņus mācību stundā „Dizains un tehnoloģijas”, skolotāju atgādnes. Pozitīvās psiholoģijas pieejas darbā ar skolēniem. Iepazināmies ar lektores Andreia piedāvātajām (self-esteem) metodēm. Sākumskolas klasēs veidoto „My self - esteem journal”. Portugālē ir izveidota preventīvā atbalsta sistēma un ieviesti agrīnās intervences pakalpojumi (tiek izmantota Denvera metode). Pasaules pieredze liecina, ka, iespējami agri atpazīstot dažādus bērnu attīstībai radušos šķēršļus (veselības, kognitīvās attīstības, psihoemocionālo stāvokļu, ģimenes vai sociālās vides ietekmes dēļ), ar speciālistu palīdzību un agrīnu valsts atbalstu var sekmīgi mazināt vai pat novērst riskus.
Eiropas dati liecina, ka šāds preventīvs un agrīns atbalsts tik svarīgajā bērnības attīstības posmā var būt nepieciešams līdz pat 16%–25% bērnu. Mums bieži vien jācīnās ar esošā agrīnā preventīvā atbalsta trūkuma jau izraisītajām nopietnajām sekām, nevis ar iespējami agrīnu bērnības potenciālo riska faktoru diagnosticēšanu un iejaukšanos šo faktoru kaitīgās ietekmes mazināšanai.
Protams, mums gribējās sev gūt uzreiz atbildes uz neskaitāmiem jautājumiem. Bet,… Vecāku gaidas. Vai pastāv maģiskais risinājums? Iekļaujoša mācīšana nodrošina mācīšanās pieredzi, kas ļauj skolēniem ar jebkādu pieredzi, mācīšanās stilu un spējām gūt panākumus. Nav unikālas metodoloģijas un atbildes, kas piemērojamas tikai skolēniem ar speciālām vajadzībām, bet gan virkne vērtīgu mācību stratēģiju, kas ir noderīgas visiem bērniem. Skolotāju galvenais izaicinājums ir mēģināt izmantot mācību metodes un mācību aktivitātes klasē, kas liks visiem skolēniem justies veiksmīgiem.
Tas ir tas pats izaicinājums visiem pedagogiem vispārējās izglītības skolēnu mācīšanai. Skolotājs stundas laikā sniedz biežu atgriezenisko saiti un korekcijas. Ir jūtams augsts skolēnu līdzdalības un iesaistīšanās līmenis. Skolēnu un skolotāju mijiedarbība, bieža jautājumu uzdošana un atbildēšana uz tiem. Tēmas apguvē izmantot piemērus, kas parāda, kā jūsu tēma ir saistīta ar viņu pieredzi. Guvām svarīgu atziņu, ka jācenšas izvairīties no tādu piemēru izmantošanas, kas ir vērsti uz stereotipiskiem vīriešu vai sieviešu hobijiem vai interesēm. Mācību stundās jāparedz laiks pāru vai grupu diskusijām. Jāsniedz īsas instrukcijas ar praktiskiem piemēriem par to, kas stundā būs jādara un kā jādara. Neko nedrīkst darīt skolēnu vietā, jo viņiem jāmācās pielietot savu prātu, domāt, jo dzīve ir pārāk īsa. Iestādes vadītajam jārada iekļaujoša skolas vide/ētoss.
Atkal bija iespēja pielietot angļu valodu uz visiem 100%, jo bijām vienīgie 4 dalībnieki no Latvijas. Un, protams, piedaloties projektos, tā ir superīga iespēja iepazīt jaunas valstis, iepazīt to kultūru, cilvēkus utt. Mobilitātes aktivitātēs iekļautā kultūrprogramma sniedza iespēju izbaudīt Porto pilsētas skaistumu. Personīgi mums trūka iespējas apmeklēt izglītības iestādes, kuras realizē iekļaujošu izglītību, tikties ar izglītības iestāžu pedagogiem un atbalsta personālu. Pašlaik ar kolēģēm plānojam izstrādāt ieteikumus mācību procesa organizēšanā izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, apkopot pieejamo atgādņu materiālu skolotājiem.
Vairāk par „Erasmus+” programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras tīmekļvietnes www.viaa.gov.lv sadaļā „Erasmus+” un programmas tīmekļvietnē www.erasmusplus.lv.
Marija Micķeviča,
Varavīksnes vidusskolas direktore
Nadeždas Adamovičas foto
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |