Jura Rogas foto
Pievienots: 11.10.2022
Uzsākot šo mācību gadu lielas pārmaiņas skārušas arī Krāslavas Mūzikas un mākslas skolu, Indras Mākslas un mūzikas skolu un Dagdas Mūzikas un mākslas skolu, kas kopš 2022. gada 1. septembra tika apvienotas, izveidojot jaunu Krāslavas novada pašvaldības profesionālās ievirzes izglītības iestādi - „Krāslavas novada Mūzikas un mākslas skola”.
Par apvienotās mūzikas un mākslas skolas piedāvājumu un citām darba niansēm stāsta izglītības iestādes direktore Ērika Zarovska.
Kam, kur un ko māca?
Krāslavas novada Mūzikas un mākslas skola īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas adresēs: Raiņa iela 25, Krāslava, Krāslavas novads; Krāslavas iela 1, Indra, Indras pagasts, Krāslavas novads; Alejas iela 15A, Dagda, Krāslavas novads. Līdz ar to skolu apvienošana neietekmēja profesionālās ievirzes izglītības pieejamību Krāslavas novadā, un skolas audzēkņi turpina savas ierastās gaitas Indrā, Dagdā un Krāslavā. Pašlaik novada mūzikas un mākslas skolā mācās 250 audzēkņi un strādā 30 pedagogi.
Dagdā un Krāslavā tiek īstenotas mūzikas un mākslas profesionālās ievirzes izglītības programmas, Indrā tiek īstenota mākslas programma. Daudzus gadus Indrā tika īstenota deju profesionālās ievirzes izglītības programma, tomēr kopš 1. septembra šīs programmas īstenošana vairs nav iespējama nepietiekamā audzēkņu skaita un pedagogu nepieejamības dēļ. Programmas īstenošanu varētu turpināt Krāslavā vai Dagdā, tomēr visā Krāslavas novada pastāv problēma ar deju pedagogu pieejamību. Programma paredz plaša spektra deju pedagoga prasmes un zināšanas laikmetīgajā dejā, raksturdejā, klasiskajā dejā. Nedaudzie deju pedagogi novadā, kuri varētu uzņemties šo misiju un smago darbu, ir ļoti noslogoti. Programma „Dejas pamati” ir sarežģīta, izaicinājumiem pilna, tāpēc samērīgāk būtu novadā turpināt attīstīt laikmetīgo deju kā interešu izglītības programmu.
Krāslavā mūzikas programmas (klavierspēle, akordeona spēle, vijoles spēle, ģitāras spēle, saksofona spēle, flautas spēle) apgūst 86 audzēkņi, mākslas programmu (vizuāli plastiskā māksla) apgūst 52 audzēkņi.
Dagdā mūzikas programmas (klavierspēle, akordeona spēle) apgūst 32 audzēkņi, mākslas programmu (vizuāli plastiskā māksla) apgūst 52 audzēkņi,
Indrā mākslas programmu (vizuāli plastiskā māksla) apgūst 35 audzēkņi. Daži audzēkņi Krāslavā vienlaikus apgūst mākslas un mūzikas izglītības programmas.
Par pedagogu kolektīvu
Skolas pedagogu kolektīvs ir ļoti labi sabalansēts – mums ir pietiekoši gan jauno pedagogu, gan pieredzējušo pedagogu. Līdz ar to mācību procesā var plaši pielietot uzkrāto pieredzi un ieviest laikmetīgās tendences. Pozitīvi vērtējams fakts, ka mūsu pedagogi ir ļoti mobili un gatavi jebkādiem izaicinājumiem. Lielai daļai skolas pedagogu, lai nokļūtu līdz darbam, ir jāmēro diezgan liels attālums. Skolotāji no Daugavpils brauc vadīt mācību stundas uz Krāslavu, Indru un arī Dagdu. Savukārt no Dagdas brauc uz Krāslavu, no Rēzeknes uz Dagdu. Ja mēs skolā sarīkotu konkursu starp skolotājiem par to, kurš mācību gada laikā būs nobraucis visvairāk kilometru, šķiet, es jau tagad zinu uzvarētāju – tas būtu Arturs, akordeona spēles pedagogs Dagdā, kurš mācās Daugavpilī un katru pēcpusdienu dodas darbā uz Dagdu, lai mācītu Dagdas un apkaimes bērniem spēlēt akordeonu. Zīmīgi, ka viņš brauc strādāt uz skolu, kuru kādreiz ir pabeidzis pats. Es esmu ļoti pateicīga visiem skolotājiem par to, ka viņi ir īsti savas jomas entuziasti un ar lielu atdevi un prieku dara savu darbu.
Kā strādāt kopā?
Apvienojoties skolai nācis klāt daudz izaicinājumu, bet radušās arī jaunas iespējas. Attiecībā uz izaicinājumiem var prognozēt, ka ilgtermiņā viss stabilizēsies, pašlaik skolas administrācijai daudz laika aizņem tehnisku jautājumu risināšana un sakārtošana, salāgojot pakalpojumu, dokumentu un informācijas apriti.
Lielākie izaicinājumi skolā ar programmas trīs īstenošanas vietām ir izveidot mehānismus sinhronam darbam, kvalitatīvai informācijas apmaiņai un intensīvai sadarbībai. Izmantojot tehnoloģijas, ir iespējams intensīvi komunicēt un apmainīties ar informāciju, neskatoties uz attālumiem. Tomēr ir svarīgi arī pulcēties kopā, sevišķi šajā kopīgas darbības sākumposmā, lai labāk iepazīt vienam otru, saskatīt kopīgo, to, uz kā varētu balstīties skolas turpmākā attīstība.
Savukārt skolu apvienošana ir pavērusi jaunas iespējas mācību procesa, radošo aktivitāšu un projektu īstenošanai, visupirms jau tāpēc, ka palielinājies audzēkņu un pedagogu skaits, kuri var sadarboties, ģenerēt idejas un īstenot projektus. Stiprināt un attīstīt sadarbību visā novadā un dažādos līmeņos ir ļoti svarīgi, gan no psihoemocionālā, gan no finansiālā aspekta.
Piederības un kopības sajūta
Plānojot mācību gada aktivitātes, tiek īpaši domāts par to, lai skolas audzēkņiem būtu iespējams piedalīties gan vietējos pasākumos atsevišķi Krāslavā, Dagdā vai Indrā, gan arī kopīgajos. 15. novembrī, svinot Latvijas dzimšanas dienu, skolas audzēkņi pulcēsies Krāslavā uz kopīgu mākslas akciju un koncertu. Februārī Krāslavas un Dagdas mūziķi dosies uz Indru muzicēt jau tradicionālajā Indras vārda dienas koncertā. Cerot uz pietiekamu sniega daudzumu ziemā, Dagdā tiek plānots sniega skulptūru festivāls, kura laikā Dagdas, Indras un Krāslavas mākslas programmu audzēkņi sacentīsies sniega skulptūru izgatavošanas prasmēs. Sadarbības un saliedēšanās pasākumi ir ļoti nepieciešami, lai veicinātu un izveidotu audzēkņos, skolotājos, vecākos piederības un kopības sajūtu.
Vai ir piedāvājums pieaugušajiem?
Būtu ļoti svarīgi piedāvāt mūzikas un mākslas izglītību ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem un senioriem. Kādā formātā tas ir iespējams - atvērts jautājums. Šajā mācību gadā tiek plānotas lielas pārmaiņas mūzikas un mākslas programmās valsts līmenī, kad notiks pāreja uz jaunu saturu un mācību stundu apjomu un ilgumu. Sakārtojot šos jautājumus, es domāju mēs atgriezīsimies arī pie pieaugušo un senioru izglītošanas, jo jaunas zināšanas un radošuma attīstīšana ir svarīga jebkurā vecumā un dzīves posmā.
Jautāja Juris Roga
Autora foto
Novembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 |
02 | 03 | ||||
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | 17 |
18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |