Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 17.03.2023
„Erasmus+” programma piedāvā pedagogiem lielisku iespēju mācīties kopā ar kolēģiem no citām Eiropas valstīm, dalīties pieredzē un apgūt kursus, kas veltīti aktuālākajiem izglītības jautājumiem. No 26. februāra līdz 3. martam Itālijas Emīlijas-Romanjas reģiona administratīvā centra Boloņas pilsētā norisinājās „Erasmus+” akadēmijas kursi „Efektīva formatīvā vērtēšana un atgriezeniska saite izglītībā”. Kursos piedalījās Krāslavas Varavīksnes vidusskolas skolotāju grupa. Uz Boloņu devās Irina Gončarova, Jeļena Klimova, Valentīna Purpiša un jūsu pazemīgais kalps.
Laika apstākļi bija kaprīzi, senās pilsētas dakstiņu jumtus klāja slapjš sniegs, vējš lika čīkstēt viduslaiku māju slēģiem un durvīm. Boloņa rūca, neapmierināta ar vēlo pavasari un mitrumu. Taču kursi „Erasmus+” akadēmijā sākās saskaņā ar programmu un noritēja stingri pēc plāna.
Mūsu auditorijā sapulcējās trīs skolotāju grupas, kas pārstāvēja Nīderlandi, Dāniju un, protams, Latviju. Nodarbības notika 6 stundas dienā ar vienu 15 min. ilgu pārtraukumu, bet laiks paskrēja nemanot, jo mēs bijām aizņemti ne tikai ar teoriju, bet arī darbojāmies praktiski. Kursu organizatori centās, lai mūsu mācības lielā mērā būtu saistītas ar praksi, tāpēc katru metodi, katru paņēmienu un katru uzdevumu veidu mēs arī izmēģinājām, lai labāk izprastu visas smalkākās nianses un īpatnības, ko sniedza jaunas zināšanas un prasmes.
Formatīvā vērtēšana un atgriezeniskā saite ļauj skolotājam sekot līdzi savu skolēnu attīstības procesam un intelektuālajai izaugsmei, laikus pamanīt viņu grūtības un vajadzības, kas dod iespēju koriģēt mācību metodes, mainīt pieeju un izvēlēties skolēniem piemērotākos uzdevumus. Citiem vārdiem sakot, formatīvā vērtēšana un atgriezeniskā saite padara visu izglītības procesu efektīvāku.
Nevar teikt, ka viss, kas tika piedāvāts šajos kursos, mums bija jauns. Dažas formatīvās vērtēšanas metodes Varavīksnes skolā tiek izmantotas jau sen un ir efektīvas, arī atgriezeniskā saite, ko skolotājs sniedz skolēnam un skolēns skolotājam, mums nebija atklājums. Taču šie kursi deva iespēju paplašināt pedagoģisko metožu arsenālu un iepazīt dažādu valstu pieredzi, kas ir visvērtīgākais un svarīgākais skolotājiem, kuriem vienmēr jāiet līdzi laikam un pastāvīgi jāapgūst kaut kas jauns.
Mūsdienu apstākļos ikviena skolotāja galvenais uzdevums – izmantojot visus iespējamos līdzekļus, veicināt tāda domāšanas veida veidošanos, kas motivē nemitīgai attīstībai, intelektuālai izaugsmei, patstāvīgas zinātniski pētnieciskās darbības prasmju attīstīšanai. Nepārtraukti pilnveidoties un augt, veiksmīgi pārvarot visas grūtības. Lai skolotājs būtu mūsdienīgs un veiksmīgs, viņam pašam jāspēj mainīties un iet līdzi laikam. Un tas nenozīmē, ka pedagogam jāpārzina tikai savu mācību priekšmetu un mūsdienīgas mācību metodes. Mūsdienās ir svarīgi apgūt valodu, kas veicina attīstību un motivē intelektuālo izaugsmi. Tas nav tik vienkārši. Šajā gadījumā atbalstu sniedz „Erasmus+” kursi.
Sazinoties ar mūsu kolēģiem no Nīderlandes un Dānijas, mēs pārliecinājāmies, ka daudzās jomās mums ir vienādas problēmas, taču ir arī atšķirības. Ja mūsu kolēģi no Nīderlandes formatīvajam vērtējumam savās stundās agrāk veltīja mazāk laika, tad kursu dalībnieki no Dānijas, atbildot uz pasniedzēju jautājumiem, vienmēr skaidri norādīja, ka konkrēta metode vai uzdevums ir atšķirīga vērtība gan skolotājam, gan skolēnam, un viņi centās sniegt atbildi gan par sevi, gan par saviem skolēniem. Piecas piesātinātas mācību dienas aizritēja nemanot. Īpaši emocionāla bija sertifikātu pasniegšanas ceremonija un mācību rezultātu apkopošana. Kopīgo nodarbību laikā mums izdevās sadraudzēties. Bruņojušies ar savām jaunajām prasmēm, zināšanām un iemaņām, mūsu grupas pārstāvji devās uz dažādām valstīm, lai izmantotu, ieviestu, popularizētu un dalītos...
15. martā Varavīksnes skolā tika organizēts iekšējais seminārs. Kursu dalībnieki dalījās pieredzē ar kolēģiem, stāstīja, ko bija iemācījušies un ko bija uzzinājuši. Piecu dienu kursa saturu bija grūti ietilpināt pusotrā stundā. Taču tas bija tikai pirmais solis, nododot jaunas zināšanas kolēģiem. Priekšā vēl vairāki soļi. Un pats galvenais - pārliecība, ka Varavīksnes vidusskolas pedagogiem tas nebija pēdējais brauciens „Erasmus+” programmas ietvaros, jo mācību process skolotājiem nebeidzas nekad...
Andrejs Jakubovskis,
Varavīksnes vidusskolas skolotājs
Foto no „Erasmus+” akadēmijas arhīva, Boloņa, Itālija
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |