Фото Анатола Каушкалиса
Добавлен: 04.12.2024
„KiVa” ir Turku Universitātē (Somija) izstrādāta pētījumos un pierādījumos balstīta programma vardarbības mazināšanai vienaudžu vidū, kas balstās vairāku desmitgažu garos pētījumos par bulingu un tā mehānismiem. Nosaukums „KiVa” radies no somu valodas vārdiem „Kiusaamisen Vastainen”, kas nozīmē „pāridarījuma novēršana” jeb antibulings; programmas mērķis ir novērst bulingu un efektīvi risināt bulinga gadījumus.
Programma veiksmīgi tiek īstenota vairāk nekā 20 valstīs. Piedāvājot vienotu rīcības plānu, lai mazinātu un novērstu pāridarījumu izplatību, Valsts kanceleja sadarbībā ar organizāciju „uzvediba.lv”, Rīgas Stradiņa universitāti un Latvijas Universitāti īsteno programmas „KiVa” ieviešanu arī Latvijas skolās.
Krāslavas ģimnāzijā programma tiek īstenota jau otro gadu
26. novembrī skolā notika „KiVa” programmas treneres Agneses Jurģītes tikšanās ar mūsu skolas 2.-9. klašu „KiVa” programmas vēstnešiem. Tikšanās laikā skolēniem bija iespēja izteikt savu viedokli par bulinga izplatību tieši skolā un klasēs, par iespējamiem risinājumiem, kā arī veikt praktisku uzdevumu, lai saprastu, cik dažādi esam gan mēs paši, gan arī mūsu uzskati. „Kiva” vēstneši vienojās arī kopīgā flešmobā – aicinājumā piedalīties labdarības akcijā „Dāvāsim prieku kopā!”.
Dienas otrajā daļā arī Krāslavas ģimnāzijas skolotāji pulcējās uz praktisko darbnīcu par bulinga atpazīšanu un novēršanu. Darbnīcas mērķis bija aktualizēt skolotāju rīcību, risinot dažādas konfliktsituācijas un monitorējot bulinga rašanos, lai mazinātu un novērstu bulinga situācijas skolā. Trenere sniedza informāciju par Karpmana attiecību trīsstūri, lai saprastu, ka konfliktsituācijas ir dažādas un neviennozīmīgas. Upuris – glābējs – varmāka… Šis ir viens no zināmākajiem toksisko attiecību modeļiem. Turklāt ļoti izplatīts. Arī ikvienā konfliktsituācijā ir gan upuris, gan uzbrucējs, gan glābējs. Loma, kurā esam, var būt ilglaicīga, bet vienlaikus arī mainīties teju momentāni vienas sarunas laikā. Lai nostiprinātu un dziļāk izprastu lomu nozīmi, skolotāji strādāja grupās pie konkrētu skolas situāciju analīzes, diskutējot un meklējot bulinga dažādās formas un problēmas risināšanas iespējas. Ļoti bieži skolas ikdienā ir sarežģīti noteikt, vai konkrētā situācija ir bulings vai konfliktsituācija, tieši tāpēc kopā ar treneri Agnesi Jurģīti skolotāji pārrunāja arī vairākus mītus un patiesos faktus par bulingu.
Protams, gan vēstnešu tikšanās laikā, gan skolotāju darbnīcas laikā bija arī jautājumi, diskusijas, viedokļu dažādība un atbilžu meklēšana. Mēs visi esam ļoti dažādi, taču mēs lielāko dienas daļu bieži pavadām kopā tieši skolā, tāpēc mūsu kopīgais mērķis ir un paliek pozitīva, droša un emocionāli pozitīva skolas vide.
Mēs neesam ideāli – mēs visi esam unikāli!
Velta Daņiļeviča,
skolas psiholoģe
Autora foto
December - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
M | T | W | T | F | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |