Jura Rogas foto
Pievienots: 15.01.2016
Modernās tehnoloģijas ir mūsdienu skolas ikdiena un nepieciešamība, tādēļ šajā mācību gadā no 1. septembra Latvijas skolās sākusies jaunu datorikas programmu aprobācija. Pilotprojektā piedalās 154 skolas, kurām Valsts izglītības satura centrs (VISC) piedāvāja aprobācijai piecas programmas. Izstrādātās pilotprojekta programmas paredzētas dažādām klašu grupām ar atšķirīgu zināšanu un specializācijas līmeni.
Mācību programmas datorikas apguvei pamatskolā izstrādātas gan skolām, kas īsteno matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena programmu, piedāvājot tām datoriku kā atsevišķu mācību priekšmetu, gan integrētai datorikas jautājumu apguvei no 1. līdz 3. klasei, no 4. līdz 6. klasei un no 7. līdz 9. klasei, gan mācību programmas padziļinātai datorikas jautājumu apguvei no 7. līdz 9. klasei skolēniem, kuri izrādījuši padziļinātu interesi par programmēšanu un algoritmiem.
Lai aprobāciju varētu sekmīgi uzsākt, kvalifikācijas paaugstināšanas iespēja tika piedāvāta arī skolotājiem. Liepājas Universitātē vairāk nekā simts pilotskolu skolotāji apguva pamatizglītības datorikas skolotāja kvalifikācijas programmu.
No Krāslavas novada projektam pieteicās divas skolas: Krāslavas pamatskola - skolotāja Jeļena Japiņa un Krāslavas Varavīksnes vidusskola - skolotāja Ilona Kolodnicka.
Krāslavas pamatskolā tiek aprobētas divas programmas: mācību programma integrētai datorikas jautājumu apguvei no 1. līdz 3. klasei un mācību programma datorikas jautājumu apguvei no 4. līdz 6. klasei. Varavīksnes vidusskolā arī tiek aprobētas divas programmas: mācību programma datorikas jautājumu apguvei no 4. līdz 6. klasei un mācību programma datorikas jautājumu apguvei no 7. līdz 9. klasei.
Sākoties otrajam mācību semestrim, Latvijas Universitātes Lielajā aulā 8. janvārī notika seminārs informātikas skolotājiem. Tajā piedalījās datorikas skolotāji un informātikas metodisko apvienību vadītāji, kas iepazinās ar informāciju par to, kā pirmajā semestrī notika jauno datorikas mācību programmu aprobācija 154 Latvijas skolās.
Aprobācijā iesaistītie skolotāji pēc katras novadītās datorikas stundas aizpildīja anketas, kurās izteica savu viedokli par konkrētās stundas norisi. Mācību programmas satura veidotāji atzina, ka skolotāju atsauksmes bija ļoti atšķirīgas.
„Anketēšana parāda to, ka lielākajai daļai skolotāju šī programma ir pieņemama un skolēni ir ļoti ieinteresēti. It sevišķi es gribētu teikt to par pirmo klašu skolēniem, kuri saka – mums ir par maz, mēs gribam vēl,” atzina VISC vecākais referents Viesturs Vēzis.
Viena no mācību programmas izstrādātājām, Grobiņas ģimnāzijas skolotāja Dace Tomsone, atzina, ka skolotāji sadalījušies divās daļās.
„Mums ir pedagogi optimisti, un mums ir pedagogi pesimisti. Optimists vienmēr vainu meklēs sevī un mainīs mācīšanas stilu, sevi kā pedagogu mainīs, mācīsies. Pesimisti vainos programmu, vecākus, iedzimtību un tā tālāk,” teica Dace Tomsone.
„Datorikas” mācību programmā digitālo vidi skolēniem sāk skaidrot jau no pirmās klases, sākumā uzsverot, kā sevi pasargāt internetā no nelabvēļiem. Valsts izglītības satura centra pārstāvis Viesturs Vēzis skaidroja, ka datorikas programmā pirmajām klasēm galvenais ir iemācīties pareizi lietot digitālo vidi, taču ar katru nākamo klasi aizvien vairāk tiek mācītas spējas pašam digitālo vidi veidot, piemēram, programmēt. Viesturs Vēzis atzina, ka aprobācijas laikā mācību programma visu laiku mainīsies, jo arī tehnoloģijas nekad nestāv uz vietas.
„Laiks negaida, un vajag iet uz priekšu. Mēs nevaram izmēģināt un pēc dažiem gadiem pateikt, ka ir izmēģināts un viss ir labi, jo šajā brīdī tas, ko mēs šodien izmēģinām, pēc diviem trim gadiem jau ir novecojis,” teica Viesturs Vēzis.
Pilotprojekta mērķis ir datoriku kā obligātu priekšmetu visās skolās ieviest, sākot ar 2018. mācību gadu.
Jeļena Japiņa,
Krāslavas novada informātikas MA vadītāja
Novembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 |
02 | 03 | ||||
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |