Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 11.02.2020
PICK RVT Krāslavas teritoriālās struktūrvienības speciālais pedagogs Ineta Urtāne, pēc pašas vārdiem, ir latgaliete no matu galiņiem līdz papēžiem, jo nāk no ļoti latgaliska novada ar izkoptu kultūrvidi. Viņa izaugusi Rēzeknes novada Nautrēnu pagasta Rogovkā, kur daudzus gadus arī strādājusi, pirms pārcēlusies uz Rēzekni.
Ar skolu un kultūru Ineta saaugusi kopš bērnības, jo mamma bija matemātikas un fizikas skolotāja, bet tētis sagādnieks, darbnīcu vadītājs, tālbraucējs un talantīgs muzikants. Ieguvusi pedagoģisko izglītību, Ineta strādāja Nautrēnu pašvaldībā kultūras jomā un paralēli skolā. Reāli sabiedriskās dzīves vienmēr bijis vairāk nekā personīgās, par ko ne vienmēr priecājās laulātais draugs un bērni.
Vienlaikus daudz laika veltīja sevis izglītošanai. Ir iegūta izglītība personālvadībā, izmantota iespēja skoloties ārzemēs personības izaugsmes treniņos un iegūta izglītība koučingā - tas ir process, kurā kouča vadībā tiek veicināta un pozitīvi ietekmēta cilvēka attīstība, izaugsme un rezultātu sasniegšana.
Inetai Rēzeknē bija stabila un nodrošināta vide, bija apguvusi speciālo pedagoģiju un strādāja gan Rēzeknes valsts poļu ģimnāzijā, gan speciālajā skolā, kur mācās bērni, kas neiederējās vispārizglītojošajās skolās. Pamest visu, lai dotos uz Krāslavu, protams, neplānoja, bet tika uzrunāta un piekrita jaunam izaicinājumam.
- Kāpēc piekritāt strādāt tehnikumā Krāslavā?
- Latvijas spēks ir ne tikai mazās pilsētās un pašvaldībās, bet arī pašaizliedzīgos cilvēkos, kas strādā ar atdevi un domā par novada attīstību. Tieši tāpēc piekritu pārcelties uz Krāslavu, jo, papētot dziļāk, saskatīju šeit lielu līdzību ar savu iepriekšējo novadu – arī Krāslavas pašvaldība ir cīnījusies un noturējusi visus iedzīvotājiem svarīgākos objektus, arī šeit cilvēki strādā ar lielu atdevi.
Tas mani ļoti uzrunāja, turklāt šeit paveras jaunas iespējas un jauni izaicinājumi. Jānis Rainis ir teicis, ka pastāvēs tas, kurš pārvērtīsies. Es vēlos atbalstīt un attīstīt Krāslavas kultūrvidi un veicināt vietējo tradīciju saglabāšanu. Piemēram, jau spēlēju Krāslavas Kultūras nama amatierteātrī pie Voldemāra Varslavāna. Gribu, lai kultūrvide šeit kļūst bagātāka, lai jauniešiem paplašinās redzesloks un iespējas, lai jaunieši vēlas palikt savā pilsētā, novadā un attīstīt arī uzņēmējdarbību.
- Kāpēc izglītības iestādēm vajag speciālo pedagogu?
- Individuāla pieeja un alternatīvi risinājumi. Jaunajai paaudzei vajadzīga komunikācija un spēja sevi realizēt. Hiperaktivitāte, autisms, psihoemocionāli un kognitīvi traucējumi nav izdomājums. Diemžēl. Bet sistēma prasa savu. Es esmu vidutājs.
Ja nav spēcīgas kultūrvides un sakņu, jaunieši nespēj sevi pozicionēt mūsdienu skolā un sabiedrībā, jo skola prasa milzīgu tempu un atdevi. Ne visi veseli cilvēki nosēdētu septiņas stundas uz krēsla, un vēl tajā laikā jāspēj apgūt milzīgs daudzums informācijas. Reāli šim tempam mūsdienās tiek līdzi tikai talantīgi un ļoti čakli bērni. Esmu strādājusi Rēzeknes internātskolā - attīstības centrā ar audzēkņiem, no kuriem citi skolotāji jau bija „aizbēguši”, jo netika galā ar viņu agresiju un pusaudžu problēmām. Man izdevās saliedēt komandu, motivēt uzlabot sekmes, un visi pusaudži veiksmīgi ieguva diplomus, es savukārt dalījos pieredzē ar citiem Latvijas pedagogiem, kā rast risinājumus neordinārās situācijās.
Koučings, neirolingvistiskā programmēšana un psiholoģija man ir sirdslieta, līdz ar to strādāju varbūt pat citādāk nekā citi kolēģi un citādāk domāju. Izmantoju arī krāsu, kustību un mūzikas terapiju.
- Cilvēki mēdz sacīt, ka viņu jaunībā zāle bija zaļāka un debesis zilākas, proti, izaugām bez psihologiem skolās…
- Latvijas izglītības sistēmā strādā gan psihologs, gan speciālais un sociālais pedagogs. Cits jautājums, ka ne visi par to sajūsmā. Savā dzīvē pazinu godājamus skolotājus, kuri nesavtīgi kritizēja psiholoģi, bet šī psiholoģe bija skolojusies ārvalstīs un šobrīd viņai ir privātas konsultācijas Rīgā. Cilvēki nespēj pamanīt laika ritumā notikušās pārmaiņas. Vai mēs visi apjaušam, ka savās mājās sarunājamies pavisam maz, bet raugāmies telefonā, televizorā, datorā un komunicējam virtuāli pat mājās! Kur paliek dzīvās emocijas, sāpes, aizvainojumi, sajūsma?
Individuālais darbs ar skolēniem ir ļoti svarīgs, lai atvērtu un atbalstītu, un radītu vēlmi augt un pilnveidoties. Jaunieši ir mūsu nākotne.
Jaunā paaudze ir stipri noslēgtāka nekā agrāk, arī jūtīgāka vai agresīvāka. Daudzi kolēģi atzinuši, ka jaunā paaudze vairs neuztver klasisko literāro daiļdarbu, neuztver tā būtību, jo viņiem nav elementāras pacietības, uzmanības. Melnbalta papīra lapa vairs neko neizsaka. Mūsdienu jaunieši domā ātrāk un savādāk, viņi domā krāsaini. Viņiem ir svarīgi pieskārieni, uzmanība, skatiens acīs. Jāpārbauda, vai vispār dzird un uztver! Izglītības sistēma prasa apgūt arvien lielāku informācijas apjomu, bet bērni nespēj šo informāciju uztvert. Tajā paša laikā viņi spēj perfekti operēt ar informāciju, strādāt ar informāciju starptautiskos tīklos, bet elementāras sadzīviskas lietas nemāk. Vajag citas metodes un pieeju.
- Kādi ir svarīgākie jautājumi, kurus jums jārisina?
- Šobrīd Latvijā veidojam jaunu izglītības sistēmu, kur pedagogs strādā tiešajā kontaktā ar skolnieku, attīstot viņa personīgās spējas un dodot viņam pamatu attīstībai un izaugsmei.
Mans virsuzdevums - visus motivēt kustībai, kvalitatīvam darbam un izaugsmei. Strādāt ar tā saucamajiem grūtajiem bērniem. Daudziem audzēkņiem ir jāpalīdz sasniegt finišu, nevis atļaut vieglprātīgi visu pamest.
Zinātniski pierādīts, ka mīlestība pusaudžu gados ir kā slimība, kas jāizslimo. Mainās adrenalīna līmenis, mainās hormonālā darbība un daudz kas cits. Šī kabineta sienas tur daudz noslēpumu, kas atklājas individuālajās konsultācijās un pārrunās. Tas viss ir jāuztver nopietni, jo audzēkņiem šīs emocijas ļoti svarīgas un tās reizēm nomāc visu pārējo.
Otrs svarīgs uzdevums ir saliedēt audzēkņus ne tikai vienā atsevišķā kursā, bet visā tehnikumā.
- Kā varat palīdzēt kolēģiem pedagogiem?
- Psihologs, speciālais un sociālais pedagogs ir pirmais atbalsts izglītības iestādē. Kāpēc? Skolotājiem sistēma prasa rezultātu, un notiek dabīga atlase. Skolotājs arī piedalās maratonā, kurā viņam uzlikti pienākumi un barjeras, ja viņš tās laicīgi nepārlec, tad… Manā paziņu lokā ir talantīgi pedagogi, kuri šobrīd ekonomisku apsvērumu dēļ strādā ārzemēs, lai apmaksātu studiju kredītus sev un bērniem, lai izmaksātu hipotekāro kredītu, lai nodrošinātu sev pensiju. Reformu rezultātā ne visiem bija iespēja labi pelnīt tepat dzimtenē. Ja skolotāji skrien šo maratonu, tad viņiem nav laika vienkārši apsēsties un parunāties.
Ar skolotāja ienākšanu klasē ir par maz, lai viss notiktu. Skolotājam jāspēj notvert audzēkņu uzmanību, lai viņu sadzird un saklausa. Ja kādam audzēknim nav intelektuālo spēju, nav attīstītas valodas prasmes, ja nav nekādu sociālo prasmju, jo ģimenē viņš nav mācīts, tad bez psiholoģiskas palīdzības neiztikt. Es strādāju no sirds - izpētu situāciju vispusīgi. Bet arī tā reizēm nepietiek. Piemērs no pieredzes iepriekšējā darbavietā - vecāki strādā ārzemēs un bērnam sūta tikai dāvanas, atbrauc pāris reizes gadā. Šis bērns iet skolā nošļukušās netīrās biksēs, ir agresīvs, nevīžīgs, bet es, pēc vecmāmiņas lūguma, aizvedu bērnu uz mājām un redzu, ka viņš dzīvo elitārā mājā, kur viss spīd un laistās. Tajā brīdī man vienkārši aptrūkst vārdu.
- Vai jau ir izdevies palīdzēt kādam tehnikuma audzēknim?
- Esmu gandarīta, ka daudzi audzēkņi, kuri gribējuši visu pamest pusceļā, pēc individuālām pārrunām piekrīt turpināt mācības, iet praksē, kārto eksāmenus. Ir audzēkņi, kas emocionāli saņēmušies un raduši spēku augt un pilnveidoties, kalt jaunus plānus. Nākotnē viņiem pavērsies pavisam citas iespējas, ja rokās būs diploms par arodizglītību. Bija laiks, kad vecāki saviem bērniem neļāva iegūt izglītību tehnikumā, jo tas nebija prestiži, bet būsim reālisti - mūsdienās jāprot amats! Šobrīd profesionāla izglītība ir ļoti svarīga un labs speciālists kļūst arvien pieprasītāks gan Latvijas, gan pasaules tirgū.
Juris Roga,
autora foto
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |