Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 02.01.2023
Krāslavas Varavīksnes vidusskolas pedagogi „Erasmus+” programmas „Jobshadowing” ietvaros piedalījās darba ēnošanas vizītē Turcijas skolā.
Mūsu profesionālās pilnveides ceļojums „Erasmus+” projekta ietvaros sākās 27. novembra rītā ar lidojumu uz Stambulu. Tālāk lidojām uz mūsu galamērķi – kūrortpilsētu Bodrumu, kas, pēc turku domām, neliela, klusa mazpilsēta pie Egejas jūras (divi miljoni iedzīvotāju ziemas sezonā un pieci miljoni – vasaras), ir slavena atpūtas un radoša darbības vieta gan vietējiem, gan ārzemniekiem. Vēlā vakarā mēs beidzot ieradāmies Bodrumā un no ziemas nokļuvām vasarā.
Pirmajā darba dienā skolas šoferis aizveda uz skolu (TED Bodrum Koleji), kur mūs sagaidīja, visur pavadīja un sniedza atbalstu divas sirsnīgas, atsaucīgas kolēģes (Gülgün Widdows un Sinem Bakkaloģlu).
Mēs iepazināmies ar skolu. 1928. gadā tika izveidota organizācija – Turku Izglītības asociācija, kuras mērķis bija nodrošināt kvalitatīvu izglītību. Šīs organizācijas paspārnē visā Turcijā tika atklātas nevalstiskas skolas – TED koledžas. Vienā no tādām mēs arī nokļuvām - tā ir privātskola ar savu īpašu izglītības programmu, kas nodrošina izglītības veselumu un nepārtrauktību, sākot ar bērnudārzu un beidzot ar vidusskolu. Skola strādā pēc britu metodikas. Skolēni brīvi runā angļu valodā. Vidusskolas padziļinātajos kursos stundas notiek angļu valodā. Skolēnu centrēta programma ļauj tiem efektīvi mācīties multikulturālā vidē. Ar starpdisciplināro mācību, projektu un izpētes palīdzību, izmantojot mūsu laikmeta jaunākās tehnoloģijas, tā dod iespēju skolēniem izaugt par modernās pasaules aktīviem indivīdiem.
Bodrumas koledžā mācās aptuveni 900 skolēni - pirmskolas grupas, sākumskola (1.-4.kl.), pamatskola (5.-8.kl.) un vidusskola (9.-12.kl.). Neatkarīgi no tā, kurā klasē tu mācies, slodze visiem ir vienāda – 40 stundas nedēļā. No rīta vairāk nekā 30 skolas autobusi atved skolēnus un skolotājus uz skolu, un puspiecos vakarā sagaida tos, lai nogādātu mājās. Tā ir privātskola, tāpēc gan skolēnu slodze, gan mācīšanas metodes, gan skolēnu mācību motivācijas atšķiras no valsts skolām. Mācību process ir ļoti daudzveidīgs.
Otrajā darba dienā mēs, kā jau pienākas darba ēnošanas procesā, lai mācītos, padziļinātu savu profesionalitāti un atpakaļ uz Latviju pārvestu jaunu profesionālo pieredzi, apmeklējām mācību stundas katra savā jomā: nodarbības pirmskolā, matemātikas un angļu valodas stundas sākumskolā, bioloģijas, matemātikas un inženierzinību stundas vidusskolā.
Šajā dienā mēs iepazināmies ar skolas teritoriju, kur aug visdažādākie augi (olīvkoki, garšvielas, banānkoki, palmas, citrusaugi u.c.), lai skolēni spētu tos pētīt, izmantot mācību procesā. Dienas noslēgumā kopā ar 2. klases skolēniem devāmies mācību ekskursijā uz nelielu privātu rūpnīcu, kurā spiež olīveļļu un no tās gatavo ziepes.
Trešā darba diena bija ļoti radoša. PREP klases skolēni (skolēni, kuri pēc iestājpārbaudījumu rezultātiem nav tikuši vidusskolā, bet gadu aktīvi strādā, lai nokārtotu iestājpārbaudījumus) iepazīstināja mūs ar Turcijas reģioniem, to kultūru, slavenākajām vietām, apskates objektiem un virtuvi.
Kopā ar viņiem mēs pinām olīvzaru vainagus un lējām želejsveces. Jāpiebilst, ka katra radošā darbnīca, ekskursija šajā skolā obligāti notiek kādas mācību stundas ietvaros. Sveču liešana – dabaszinības. Skolotāja stāstīja par gēla kušanas un liešanas temperatūrām, pašu liešanas procesu, materiāliem, kurus drīkst pievienot. Vainagu pīšana – literatūra, vēsture un ekoloģija. Olīvkoku zari netiek speciāli apgriezti. Procesā izmantoja to, ko bija apgriezis skolas dārznieks, kopjot olīvkokus. Skolēni lasīja mītu par sengrieķu dieviem un vainaga nozīmi.
Skolas dārzā mūs apmācīja, kā pareizi tradicionāli novākt olīvas. Pēc tam kopā ar pirmskolas grupas bērniem skolas virtuvē cepām maizītes ar olīvām. Šādām nodarbībām skolas teritorijā ir speciāli iekārtota virtuve, kurā darbojas skolēni. Apmeklējām arī spāņu valodas stundu, kurā mēģinājām apgūt vārdu krājumu saistībā ar olīvām.
Ceturtajā dienā mums bija dota iespēja prezentēt savu valsti un dzimto pilsētu – Krāslavu. Skolēni ar lielu interesi noskatījās fragmentus no mūsu dziesmu un deju svētkiem, video par Latviju un Krāslavu, aktīvi uzdeva jautājumus. Pārsteigums bija 10 interesantākie fakti par Latviju. Mūsuprāt skolēni ir ļoti atvērti, gatavi sarunai, nebaidās komunicēt, uzdot jautājumus.
Šajā dienā mēs iepazināmies ar ļoti radošu personu – skolas bibliotekāri, kura ir ļoti kreatīva, nemitīgi domā par to, kā piesaistīt skolēnus bibliotēkai. Bibliotēkas gaisotne ir neatkārtojama, gribas tajā pakavēties pēc iespējas ilgāk.
Pēcpusdienā mēs devāmies ekskursijā uz pilsētas centru. Bodrumā mēs apskatījām daudzus senatnes pieminekļus: Halikarnasas cietokšņa sienas fragmentus, Mindosa vārtu torņus, pilsētas simbolu - Svētā Pētera cietoksni, pasaulē lielāko Zemūdens arheoloģijas muzeju un Jūras muzeju. Jūras muzejā mēs iepazināmies ar pilsētas vēsturi un uzzinājām, ka pilsētu dibinājuši senie hellēņi un tās nosaukums kādreiz bija Halikarnasa. Tā bija bagāta grieķu polisa. Tāpēc arī visu laiku radās iespaids, ka atrodamies Grieķijā – smalkas, zili baltas mājiņas, mandarīnu koku dārzi, bugenvilijas pie katras mājas. Slavena Bodruma kļuva pateicoties pazīstamajam turku rakstniekam Dževatam Šakiram Kabbagačilli ar iesauku - zvejnieks no Halikarnasas. Pateicoties viņa grāmatām, Bodruma pagājušā gadsimta sākumā kļuva par ievērojamu atpūtas vietu.
Šajā dienā mēs iepazināmies ar itāļu AFS studentiem, kuri ieradās uz olīvu festivālu no Izmiras kopā ar Turcijas AFS koordinatori. Dienas beigās mūs gaidīja svētku vakariņas kopā ar itāļiem, vecāku pārstāvjiem un skolotājiem.
Piektajā dienā notika ikgadējais starptautiskais olīvu festivāls, kuru organizēja skola. Festivāls notika ar mērķi popularizēt vietējās vērtības, uzturēt Bodrumas kultūras un ģeogrāfiskās vērtības, veicināt starpkultūru mijiedarbību, panākt starptautisku solidaritāti un mieru caur „olīvām", draudzību starptautiskajā arēnā. Festivāla ietvaros notikušajā ceremonijas programmā piedalījās skolēni un pedagogi no Itālijas un Latvijas. Pēc programmas viesskolēni un skolotāji Bodrumas rajona Lauksaimniecības un mežsaimniecības direkcijas pavadībā veica tradicionālo olīvu stādu stādīšanas ceremoniju. Šajā dienā mēs atkal prezentējām savu valsti: stilizētu nacionālo apģērbu, vietējos produktus, dalījāmies ar informāciju par Latviju.
Festivāla noslēgumā saņēmām Eiropas mobilitāti apliecinošus sertifikātus, koledžas pateicības balvu skolai un olīvkokus dāvanā.
„Erasmus+” programma dod iespēju mainīt vidi, lai vērotu, kā citu valstu skolēni apgūst mācību vielu, iepazītu izglītības sistēmu kopīgās un atšķirīgās iezīmes, pētītu mācību satura īstenošanu, vērotu skolotāju darbu un smeltos jaunas idejas mūsu ikdienas darbam. Ar saviem kolēģiem mēģināsim pārņemt kādu redzēto skolas darba fragmentu un ieviest reālajā skolas dzīvē.
Projekta ēnošanas vizīte ir finansēta no projekta „Erasmus+” programmas.
Vija Marhileviča, Ludmila Marinenko, Iveta Putāne, Everita Ungure, kursu dalībnieces
Sinem Bakkaloģlu foto
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
31 |