Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 17.09.2020
Tapusi mūsdienīga rotaļu un ārpustelpu vide bērndārzniekiem.
Šovasar ievērojamas pārmaiņas piedzīvoja divi rotaļu, atpūtas un vides izglītības laukumi abās Krāslavas pirmsskolas iestādēs. Pateicoties vecāku, skolotāju, bērnu un mākslinieku kopdarbībai, tos ir izdevies pārvērst par mūsdienīgu un pievilcīgu vidi bērnu ikdienas pastaigām un ārpustelpu nodarbībām.
Situācija PII „Pienenīte” 4. grupas „Mārītes” un PII „Pīlādzītis” 12. grupas laukumos vēl šajā pavasarī bija līdzīga – saglabājušās padomju laikos veidotas konstrukcijas no metāla kāpšanai, neiztrūkstošās riepas, soliņi, kā arī jaunākos laikos vecāku, dārziņu saimniecības cilvēku veidotas koka konstrukcijas, piemēram, autobuss, vilciens, mājiņas, smilšu kastes. Konstrukcijām laika gaitā daļēji zudusi funkcionalitāte un estētisms. Pirms dažiem gadiem Krāslavā masveidā tika demontētas bērnu iemīļotās šūpoles, jo tās neatbilda mūsdienu drošības standartiem, taču citas tā arī netika uzstādītas.
Iedvesma un motivācija pieteikties Krāslavas novada domes projektu konkursam „Iedzīvotāji veido savu vidi” radās, uzklausot bērnu idejas par to, ko viņi vēlētos darīt ārā. Klasiski – bērniem patīk skriet, kāpelēt, šūpoties, šļūkt no kalniņa, spēlēt bumbu, veidot no smiltīm, zīmēt un spēlēt spēles. Laukumu atjaunošanas plāni tika veidoti, vecākiem un skolotājām rūpīgi ievērojot bērnu vajadzības un intereses.
„Mārīšu” vecāki bija ļoti atsaucīgi, projekts izdevās gaumīgs un mūsdienīgs, nodrošināta estētiska vide bērnu harmoniskai attīstībai. Māksliniecisku atbalstu sniedza Folkmaņu ģimene. Īpaša pateicība Mairitas un Ivo dēlam Holgeram, kurš savām rokām izveidoja vairākus objektus, pats gūstot nozīmīgu pieredzi.
Projekta rezultātā Krāslavas pirmsskolas izglītības iestādē „Pienenīte” izveidota interaktīva Mārīšsiena. Uz tās ir izvietota krāsu varavīksne (bērni var šķirot atslēdziņas pēc krāsas), princis un princese (var uzzīmēt sejiņas, izveidot matu sakārtojumu vai tērpa rakstu) un šļūteņkalniņi (var rotaļāties ar ūdeni, veldzēt kāda zaļā drauga slāpes, runāt un klausīties). Ar Naura Lipšāna atbalstu vecāki izveidoja un nokrāsoja šūpoles ar slidkalniņu un buru kuģi, kas kalpo kā smilšu kaste, kāpelēšanas un lomu spēļu vieta.
Bērnu rotaļu laukumā darbojās Mairita un Gunārs Jakoveļi, Inga Paceviča, Marita Dilba, Gunta Ahromkina, Andrejs un Ilona Petrinčiki, Renata Moiseja, Nataļja Semjonova, Folkmaņu ģimene. Materiāli projektu atbalstīja zemnieku saimniecība „Liepa”, k/s „Sauleskalns-1”, SIA „Nemo”.
PII „Pīlādzītis” 12. grupas laukuma un nojumes labiekārtošana notika, pielāgojot to jaunajai mācību pieejai, kura paredz arī vairāk nodarbību svaigā gaisā. Laukumā tika izvietoti vairāki jauni objekti aktīvai atpūtai un brīvā laika pavadīšanai - tādi kā kāpelēšanas siena ar šūpolēm, līdzsvara taka, atjaunota smilšu kaste un metāliskas trepes. Nojume tagad pielāgota rotaļnodarbībām, tajā gan uz grīdas, gan pie sienām parādījās spēles un objekti, kuri palīdzēs bērniem apgūt skaitīšanu, projektēšanu, radošo domāšanu un zināšanas par apkārtējo vidi. Tika izveidota arī pārvietojama spēle „Dzīvnieku krokete”. Visas koka konstrukcijas izveidoja un palīdzēja uzstādīt 12. grupiņas audzēkņa tēvs Viktors Šidlovskis. Bērnu rotaļu laukuma un nojumes labiekārtošanas darbos piedalījās bērnu vecāki - Natalja Šidlovska, Ilze Brante, Donāts un Ludis Plociņi, Oksana, Jānis un Paula Mateji, Diāna un Dainis Rimšāni, PII „Pīladzītis” skolotājas Ligita Andžāne, Rasma Krumpāne, Marija Monska un Aija Stivriņa, aktīvi palīdzēja ar PII „Pīladzītis” darbinieks Genādijs Rihlickis. Projektu finansiāli atbalstīja arī citi 12. grupas bērnu vecāki.
Ligita Andžāne, PII „Pīlādzītis” skolotāja:
- Mūsu grupa pirmo reizi īstenoja projektu „Iedzīvotāji veido savu vidi”, un mēs ceram, ka tā nebūs pēdējā reize. Laukuma labiekārtošanā piedalījās mūsu aktīvākie vecāki, viņu darba rezultāts - jauns aprīkojums un vides elementi, ko bērni labprāt izmanto spēļu un rotaļu laikā. Mazuļi īpaši iecienījuši slīdkalniņu, kas savienots ar šūpolēm, kā arī līdzsvara taku.
Svetlana Rukmane, PII „Pīlādzītis” vadītāja:
- Mūsu pirmsskolas izglītības iestādes bērnu rotaļu laukumos gandrīz visi atribūti ir novecojuši un praktiski vairs nav izmantojami, papildfinansējumu to nomaiņai mums diemžēl nepiešķir, jo pašvaldībai ir citas daudz svarīgākas prioritātes. Mēs esam gandarīti par to, ka mums ir tik aktīvi vecāki, kuri, izprotot radušos situāciju, paši raksta projektus un paši tos realizē, ieguldot savu enerģiju un laiku. Paldies viņiem par to!
Oksana Mateja, PII „Pīlādzītis” 12. grupas vecāku pārstāve, idejas iniciatore:
- Mēs nolēmām piedalīties projektu konkursā, jo rotaļlaukums, kur spēlē mūsu bērni, bija briesmīgā stāvoklī. Vecais aprīkojums bija nolietojies, pašlaik tas ir demontēts, bet pārējie laukuma elementi bija nobružāti un vairs neizskatījās pievilcīgi. Bērniem pastaigas laikā vienkārši nebija, ko darīt. Sadarbībā ar skolotājiem mēs izvēlējāmies vispiemērotāko laukuma aprīkojumu, tagad tur ir tādi objekti, kas atbilst jaunajam izglītības saturam („Skola2030”).
Citās bērnudārza grupās rotaļlaukumi ir tādā pašā stāvoklī. Novada domei ir jāaizdomājas par to un jānodrošina finansējums bērnu rotaļlaukumu atjaunošanai. Vecākiem nav jānodarbojas ar pirmsskolas izglītības iestādes teritorijas labiekārtošanu, par to ir jārūpējas pašvaldībai.
Zinaīda Ļuļe, PII „Pienenīte” skolotāja:
- Mums ir paveicies, ka mūsu grupā ir tik jauki un centīgi vecāki. Viņi ne tikai atbalsta visas mūsu idejas, bet arī paši ir vairāku ieceru iniciatori. Laukuma labiekārtošana ir vecāku kopīgā darba rezultāts. Jaunie objekti sagādā bērniem daudz pozitīvu emociju. Viņi labprāt apgūst dažādas lomas, spēlējoties kuģītī-smilšu kastē, spēlējot „skolu”, un nostiprina zināšanas par krāsām, skaitļiem un ģeometriskām figūrām, izmantojot dažādus sienas dizaina elementus.
PII „Pienenīte” administrācija:
- Mūsu iestādes kolektīvs un grupas „Mārītes” audzēkņi izsaka lielu pateicību Guntai Ahromkinai un visiem vecākiem par lielu ieguldījumu laukuma labiekārtošanā. Lai mūsu bērniem katra diena ir krāsaina, prieka un zināšanu piepildīta!
Gunta Ahromkina, grupas „Mārītes” vecāku pārstāve (PII „Pienenīte”), idejas iniciatore:
- Motivācija kaut ko darīt rodas tad, kad vecāki vēro, kā viņu bērns jau vairākus gadus atrodas noteiktā vidē - kā un kur viņš mazgā rokas, ar kādām rotaļlietām spēlē un kādu gaisu elpo. Es gribētu, lai vecāki aizdomātos par to, kādā vidē viņu bērni katru dienu uzturas bērnudārzā. Dalīties ar dažām mantām un rotaļlietām, atdodot tās bērnudārzam tikai tāpēc, ka tās vairs nav vajadzīgas mājās un ir žēl tās izmest, arī nav izeja no šīs situācijas. Šāda „nabadzības skola” vairs nav aktuāla 21. gadsimtā.
Skatoties uz to, kādos apstākļos bērni atrodas dārziņā, gribējās kaut ko mainīt. Dalība projektu konkursā ir reāla iespēja sakārtot vidi, kurā mūsu bērni pavada tik daudz laika. Mūsu idejas realizācijai pašvaldība piešķīra 600 eiro, un, ja šo naudu tērēt tikai materiāliem, bet visu pārējo darīt saviem spēkiem, tad var daudz ko izdarīt atšķirībā no situācijas, ja ar labiekārtošanu nodarbotos kāda firma.
Man paveicās ar to, ka bija izveidojusies ļoti veiksmīga sadarbība ar mākslinieku Folkmaņu ģimeni. Profesionāļu radošie risinājumi vienmēr nodrošina labu rezultātu.
Es piedāvāju vecākiem no citām grupām izmantot manu projekta pieteikumu kā paraugu, un viņi arī uzrakstīja projektu, tā realizācija tuvojas noslēgumam. Tas ir kā pozitīvais vīruss, ar ko var inficēt citus. Tiem, kas ieraudzīs mūsu darba rezultātu, tas var kļūt par motivāciju izdarīt kaut ko līdzīgu. Ja katru gadu tiks sakārtots vismaz viens laukums, tad tas būs labs piemērs visai valstij.
Apkopoja Elvīra Škutāne
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |