Anatola Kauškaļa foto
Pievienots: 20.04.2023
Mūsdienu skolas mērķis ir attīstīt skolēnos spēju mācīties visa mūža garumā, domāt un rīkoties sarežģītās situācijās. Jebkurai personai ir jāspēj patstāvīgi izvirzīt mērķus, izstrādāt veidus, kā tos sasniegt, izzināt un novērtēt savus sasniegumus, strādāt ar dažādiem informācijas avotiem, formulēt savu viedokli, spriedumu un vērtējumu. Visu šo īpašību attīstīšanu un pilnveidošanu var veicināt skolā, izmantojot kompetenču pieeju, mācot jebkuru priekšmetu, arī matemātiku.
Īpaši efektīva klasē ir izglītojošās un kognitīvās kompetences veidošana. Šāda veida kompetence veidojas, risinot nestandarta, saistošus uzdevumus, kā arī izklāstot jauno vielu, izvirzot problēmjautājumus, veicot mini pētījumus, pamatojoties uz materiāla izpēti. Skolēns, analizējot, salīdzinot, sintezējot, vispārinot, konkretizējot mācību materiālu, pats iegūst no tā jaunu informāciju. Plānojot stundu, vienmēr cenšos panākt, lai skolēnam pašam būtu skaidrs priekšstats, ko un kā viņš mācās šodien, nākamajā stundā un kā iegūtās zināšanas var izmantot turpmākajā dzīvē. Kompetenču pieejas izmantošana ļauj piepildīt matemātisko izglītību ar zināšanām, prasmēm un iemaņām, kas saistītas ar skolēna personīgo pieredzi, lai viņš varētu veikt produktīvas un apzinātas darbības saistībā ar realitātes objektiem.
Realizējot kompetenču pieeju izglītībā, jau pirmajās matemātikas stundās piedāvāju uzdevumus, kuru izpildei nepieciešama radoša pieeja (izdomāt, atrast, sacerēt, izvēlēties, zīmēt). Šie uzdevumi attīsta ne tikai domāšanu, bet arī gribu, jūtas, garīgās vajadzības un darbības motīvus.
Vienā no matemātikas stundām, risinot piemērus un sakārtojot aprēķinu rezultātus augošā secībā, skolēni uzzināja, ka 22. aprīlis ir Starptautiskā Zemes diena. 2023. gadā šīs Starptautiskās dienas mērķis - atgādināt cilvēcei, cik svarīgi ir rūpēties par mūsu planētu. Katru gadu šajā dienā Latvijā tiek rīkots pasākums „Lielā Talka”. Ikvienā Latvijas nostūrī iedzīvotāji savāc atkritumus, labiekārto pagalmus, stāda kokus.
Mēs nolēmām veikt mini-pētījumu, pamatojoties uz materiāla izpēti - mēģināt izveidot un iestādīt apstādījumus mūsu topošās mājas vietā. Bērniem tika piedāvāts izvēlēties stādus apzaļumošanai, tika piešķirta noteikta naudas summa. Mācību mērķis - plānot savu darbību, iegūt nepieciešamo informāciju, izmantojot pieejamos informācijas avotus, pilnveidot komandas darba prasmes, iemācīties izteikt un pamatot savu viedokli, pareizi lietot matemātiskos terminus runā, pielietot matemātiskās zināšanas un prasmes reālās situācijās.
Ar lielu interesi bērni plānoja koku iegādi un stādīšanu, zīmēja vietas plānu, vienojās par summu katra veida stādu iegādei, noteica vietu, kur jaunais stādiņš ērti augs. Bērnu kopīgās aktivitātes sagādāja daudz patīkamu mirkļu, katrs skolēns centās novērtēt un palielināt savu ieguldījumu teritorijas labiekārtošanā.
Skolēnu kopīgo aktivitāšu rezultātā mums ir četri oriģināli plāni teritorijas labiekārtošanai. Stundas beigās katra skolēnu grupa pastāstīja, kā ir izplānojusi savu budžetu un prezentēja savu projektu.
Pārdomāta radoša darbība stundu laikā, gatavība apgūt ko jaunu sekmē skolēna gatavošanos reālai dzīvei. Ir jāpalīdz bērnam, lai ziņkārība pāraugtu zinātkārē, bet zinātkāre – izziņas intereses veicināšanā.
Daina Strupiša, skolotāja
Autores foto
Decembris - 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
P | O | T | C | P | S | S |
01 | ||||||
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 | 08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |